Фамилният бизнес е съществена част от българската икономика и има голям принос в брутния вътрешен продукт на страната. Това е основният извод, направен в изследване на Националния статистически институт (НСИ), поръчано от Асоциацията на фамилния бизнес в България.
Експерименталното проучване на НСИ за семейните фирми* в България през 2010 г. сочи, че над 42% от компаниите в България са фамилни.
От общо 370 хиляди икономически активни фирми в страната, представили годишен отчет за дейността си в НСИ, делът на фамилните компании е 156 хиляди, или 42 на сто от всички работещи фирми у нас. Данните са базирани на годишните отчети за дейността на компаниите през миналата година.
Общият оборот на работещите фирми за миналата година възлиза на 191 милиарда лева, като от тях 38 милиарда лева е делът на семейните компании, или 20 на сто от общия оборот.
Изследването показва още, че над 17% от произведената в България продукция е резултат от дейността на семейните компании. Те осигуряват и 28% от работните места в частния сектор, или една трета от работещите у нас са заети в семеен бизнес.
По отношение на инвестициите в дълготрайни материални активи семейните фирми осигуряват 16% от всички инвестиции в страната, е другото заключение.
„Данните на НСИ показват, че фамилният бизнес у нас има сериозно присъствие в българската икономика“, заяви Христо Илиев, председател на Асоциацията на фамилния бизнес.
Той допълни, че семейните фирми са по-стабилни по време на криза и желан източник на дългосрочно развитие за всяка икономика, тъй като винаги инвестират собствен капитал в бизнеса си.
Търговията и услугите са двата сектора, в които работят най-много семейни фирми. В сферата на търговията се включва над 43% от семейния бизнес, а в услугите – 37%.
По думите на Христо Илиев основното предизвикателство пред фамилните фирми в България е предаването на бизнеса в ръцете на следващото поколение. По данни на асоциацията почти всички семейни фирми у нас са създадени през 90-те години и предстои до пет години да предадат бизнеса си на следващото поколение.
Семейна фирма* - фирма, която отговаря на поне едно от двете условия:
- мнозинството от дяловете, които дават право за вземане на решение, са притежание на физическото лице, създало фирмата или неговите супруг, деца, родители или други преки наследници, като поне един представител на семейството участва официално в управлението на фи рмата; - Ако фирмата е листвана на борсата – физическото лице, създало фирмата или неговите съпруг, деца, родители или други преки наследници притежават заедно поне 25% от акциите, даващи право на глас и поне един представител на семейството участва официално в управлението на фирмата.