fallback

Българският факторинг пазар отчита 62% ръст през 2010 г. до 400 млн. евро

Услугата за малки и средни предприятия не намалява дори в условията на криза, посочва Филип Генов, изпълнителен директор на Уникредит Факторинг ЕАД

07:24 | 03.11.11 г. 2

Филип Генов. Снимка: Личен архив

Българският факторинг пазар отчита 62% ръст на годишна база до 400 млн. евро през 2010 г., обяви Филип Генов, изпълнителен директор на Уникредит Факторинг ЕАД, по време на семинар за управлението на кредитния риск.  България заедно с Турция има най-големия ръст на факторинг пазара в Европа.

”Дори в годините на кризата факторингът намалява само през 2009 г., а услугата за малки и средни предприятия не намалява в нито една година”, споделя Филип Генов. 

Факторингът в световен мащаб отчита 15% годишен ръст в последните 25 години. Причината е предимството пред банковото кредитиране, а именно финансиране, събиране и защита от риск от неплащане на клиента.

Делът на факторинга в света е 3-4% от БВП, докато в България е едва 1,5%, а в развитите страни на Западна Европа е около 10% от брутния вътрешен продукт.

Днес говорих с колеги от Гърция и те споделят, че кризата увеличава интереса към услугите им, каза Генов.

Въпреки че факторингът за вътрешния пазар продължава да е основен, то експортният факторинг е акцентът в последните години, смята Генов.

Българският факторинг сектор не е отчел съществени загуби по време на кризата и е помогнал на клиентите си да съберат парите от техните клиенти.

Според Джовани Леоне, председател на борда на директорите на Уникредит Факторинг ЕАД, услугата факторинг не може да бъде предлагана успешно от брокер, тя може да бъде предлагана само от експертите на самата факторинг компания.

По думите на Цветана Георгиева, управител на ОББ Факторинг, за последните 6-7 г. клиентите опознаха факторинга и факторинг компаниите натрупаха опит. Факторингът е алтернатива на банковото финансиране и в същото време дава инструменти за управление на риска, което е предимството му според нея.

Факторингът е конкурентен пазар с около 10 участващи компании, сподели Александър Пинелов, управител на Сосиете Женерал Факторинг.

Според Владимир Вачков, зам.-управител на Юробанк И Еф Джи Факторс, ако сравняваме факторинга със застраховането, то има два вида факторинг: от една страна нормален факторинг, които включва застраховка от фалит на длъжника и такъв, който разчита на покритие от чуждестранните факторинг компании, партньори на компаниите, с които българските дружества търгуват.

Има много място за развитие на факторинга у нас, като изводът не е в сравнението с развитите пазари, но и спрямо съседите, като например Румъния, смята Борислав Цветанов, управител на DS - Concept Factoring.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:13 | 13.09.22 г.
fallback