Лек ръст от 1% в производството на бира отчитат българските пивовари през първото полугодие на 2011 г. спрямо същия период на миналата година. Преди активния летен сезон членовете на Съюза на пивоварите в България са произвели 2,5 млн. хектолитра пиво, а заедно с компаниите извън съюза общите количества достигат 2,6 млн. хл, съобщи за Investor.bg главният секретар на браншовата организация Ивана Радомирова.
През миналата година в страната е отчетено производство на 4,8 млн. хл пиво. По този показател България заема 18-то място сред 31 европейски държави, в които освен членовете на Европейския съюз са включени още Хърватия, Норвегия, Швейцария и Турция. Това сочи докладът за пазара на пиво през 2010 г. на одиторската компания „Ърнст енд Янг“, която традиционно отбелязва тенденциите в производството и потреблението на бира в европейски и световен мащаб.
Като потребление на пенливата напитка България заема отново 18-то място сред останалите държави. На човек от населението в страната се изпиват 67-70 литра, каквито са осреднените показатели за консумация на бира в Европа, сочи докладът.
През мината година пивоварните предприятия у нас са реализирали приходи от 152 милиона евро. За разлика от другите европейски страни работната заетост в българската пивоварна индустрия се е увеличила със 17% в сравнение с 2008 г., се посочва още в доклада.
Анализът на „Ърнст енд Янг“ за държавите от ЕС сочи, че въпреки негативния ефект от икономическата криза, довел до 8% спад в консумацията на бира в европейските страни през миналата година, добавената стойност от производството и продажбите на пиво се изчислява на 50 милиарда евро.
Независимо от стагнацията на пазара и увеличението на данъците върху европейската пивоварна индустрия приходите от нея в държавните бюджети на страните от ЕС се изчисляват на 50,6 милиарда евро, което е с 6% по-малко от 2008 година, сочат данните.
В същото време се отчита минимален спад от 4% в продажбите на бира в магазинната мрежа за разлика от консумацията в заведенията и хотелските комплекси, където е отчетен спад от 15%. Благодарение на бранша пряката и непряка работна заетост в страните от ЕС е над 2 млн. работни места, което е 1% от всички работни места в Европа.
Според доклада на "Ърнст енд Янг" негативният ефект от кризата по-силно е усетен върху бирения пазар в страните от Източна Европа, в сравнение със старите страни членки на Европейския съюз. Основната причина за това е покупателната способност и нагласа на потребителите.
Европейският съюз остава един от световните лидери по производство на пиво с впечатляващите 403 млн. хектолитра годишно, като отстъпва първото място на Китай, чието годишно производство е за 466 млн. хл. За Русия тази цифра е 101 млн. хл, за САЩ – 207 млн. хектолитра.