Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е започнала разработката на пътни проекти с обща индикативна стойност в размер на 4,26 млрд. евро. Целта е те да бъдат завършени до началото на 2014 г. и да бъдат предложени за финансиране с евросредства през следващия програмен период (2014-2020 г.), посочи експертът от агенцията Николина Николова.
Списък на подготвяните пътни проекти:
- Автомагистрала „Хемус“ - 280 км. Прогнозната стойност на проекта е 1,25 млрд. евро. - Автомагистрала „Струма“, Лот 3 – 62 км. Индикативна стойност – 910 млн. евро. - Магистрала „Черно море“ - 100 км. Индикативна стойност – 450 млн. евро. - Проход „Маказа“ - 195 км. Индикативна стойност – 382 млн. евро. - Скоростен път (с две платна) – Варна-Дуранкулак – 100 км. Индикативна стойност – 200 млн. евро. - “Гюешево-София – 85 км. Прогнозна стойност – 220 млн. евро. - “Видин-Ботевград“ - 126 км. Индикативна стойност – 187 млн. евро. - Скоростен път „Рила“ - 143 км. Прогнозна стойност - 420 млн. евро. - “Русе-Шумен“ - 105 км. Индикативна стойност - 200 млн. евро.
- Скоростен път Пловдив-Асеновград – 25 км. Индикативна стойност - 40 млн. евро.
На въпрос на Investor.bg как ще се осигурят евросредства за посочените проекти, след като, по думите на транспортния министър Ивайло Московски за следващия програмен период по оперативна програма (ОП) „Транспорт“ може да очакваме до 15-20% увеличение на средствата спрямо първия период – т.е. под 3 млрд. евро за пътни и жп проекти, Николова обясни, че списъкът с посочените проекти не е окончателен. Тя допълни, че към края на годината той ще бъде подреден по приоритети.
За проектите, за които не се осигурят евросредства, ще се търси евентуално финансиране чрез заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) или няма да бъдат реализирани, допълни експертът.
Специално за Лот 3 на магистрала „Струма“ оптимистичният вариант (но не много вероятен) е строителството да започне през 2014 г. и да приключи за 4 години. За целта би трябвало до края на тази година апликационната форма да бъде подадена в Европейската комисия.