За да се подобри въздухът в София, са необходими инвестиции в инфраструктурата в размер на милиони левове – например трябва да се изградят кръстовища на две нива и паветата да се заменят с асфалт. Това става ясно от програмата за намаляване на нивата на замърсителите на въздуха - фини прахови частици и азотен диоксид за периода 2011-2014, публикувана на сайта на общината.
Общо в 30 български общини има наднормено съдържание на прах във въздуха. Те трябва да намалят нивото на фини прахови частици до границите, определени в евродиректива от 2008 г., за да избегнем санкции от Еврокомисията.
В София основните източници на замърсяване на въздуха са транспортът, промишлеността, битовите източници (горенето на дърва и въглища), строителството и ремонтите. Основен източник на замърсяване е транспортът, който осигурява около 80% от праховите емисии.
Спирането на Кремиковци е подобрило чистотата на въздуха. През 2010 г. преминаващите коли са намалели с 10% заради първи метро диаметър и световната финансова криза, показва анализът. Също с кризата се обяснява и намалението на площта на строителството и ремонтите през 2010 г. - с около 60% по-малко в сравнение с 2007 г. Площите ремонтирани пътища намаляват с около 15%.
В центъра е най-мръсно
Централната част на града не само е най-топла, но е и с най-замърсен въздух, а също така съществува и тенденция за увеличаване на замърсяването.
Какво се предлага
Ефективните мерки, предлагани в плана, са доста скъпи. Например: изграждане на кръстовища на две нива, да се полагат само настилки с ниска изтриваемост, подмяна на паважа с асфалт, полагане на ефективни отводнителни системи под пътищата, за да се изнася падналият прах.
В плана се предлага въвеждането на „зелена вълна“ в столичния трафик, бързо отстраняване на дупките, по-често миене на улиците.
Предвижда се още улиците да се оросяват през сухи и горещи периоди, да се чистят повече механизирано и по-малко на ръка, затревяване на прашните междублокови пространства.
Предлага се градският транспорт да стане по-привлекателен, да има повече велоалеи.
В момента от миенето на улиците няма голяма полза, тъй като мръсотията под паркираните коли остава. Трябва да се доизгради южната дъга на околовръстното шосе. В зоните със замърсяване може да се въведе режим на автомобилите с четни-нечетни номера, предвижда още планът.
Строителни разрешения ще се издават, ако е осигурено екологично топлоснабдяване. В общинските обекти течните горива трябва да бъдат заменени с централно топлоснабдяване, а тротоарите да се чистят от листата с прахосмукачки, предлагат експертите. Те препоръчват да се сложи край на опесъчаването и използването на солни смеси през зимата, да се мият и вътрешнокварталните улици, разширение на метрото.
Какво реално се прави в момента
Засега мерките от плана не са финансово обезпечени, заяви пред Investor.bg общинският съветник от екокомисията Георги Свиленски. Според него докато не минат предстоящите местни избори, едва ли някой в общината ще се заеме с качеството на въздуха.
Общинският съветник прогнозира, че междувременно въздухът в София ще става все по-мръсен. „Около 90% от автобусите са над 30 години, а междувременно нови тролеи ще имаме едва в края на следващата година“, обоснова се той.