Общо пет са вариантите на чешкия консултант за трасета на третия лъч на софийското метро, съобщи за БТА изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев.
Предложенията ще се обсъждат от експертен съвет в направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община. Ще се иска и мнението на гражданите кой вариант да бъде предпочетен.
При всички предложения се обсъжда строителство не на скоростен трамвай, а за "леко метро", уточни Братоев. Това по думите му означава, че откритите участъци в проекта ще са над 40%, а в този случай става въпрос за над 55% открито трасе и подземен 8-километров участък главно в центъра. Станции ще има на всички възлови спирки.
Първият вариант, който е предложен от консултантите, е заложеното преди години в Общия устройствен план трасе от кв. "Княжево" по бул. "Цар Борис III", центъра и оттам до бул. "Ботевградско шосе". Обследването на пътникопотока при този вариант сочи, че потенциално по него биха пътували 115 хиляди души дневно. Индикативната стойност на строителните дейности е 720 млн. евро.
Вторият вариант е по бул. "Владимир Вазов", като се поеме обслужването на ж.к. "Хаджи Димитър", ж.к. "Левски Г", ж.к. "Левски В", оттам до бул. "Мадрид, по бул. "Янко Сакъзов", паметника на Васил Левски, бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Прага", ул. "Св. Г. Софийски", с връзка по трамвайното трасе при бул. "България" и бул. "Иван Е. Гешов".
През ж.к. "Белите брези" трасето ще влиза под земята по малък участък от бул. "Цар Борис III". От бул. "Овча купел" ще влиза към едноименния квартал. Според обследването на пътникопотока са възможни 125 хил. пътници дневно. Индикативната стойност на проекта е 750 млн. евро.
Третият вариант е идентичен с втория. Разликата е, че при кръстовището между булевардите "Мадрид" и "Евлоги и Христо Георгиеви" трасето ще продължи по "Евлоги и Христо Георгиеви" с връзка с метростанция "Софийски университет". Оттам ще продължи по маршрута на втория вариант до бул. "Овча купел". Обследването сочи, че възможният пътникопоток е 137 хил. пътници. Индикативната стойност на проекта е около 740 млн. евро.
Четвъртият вариант е от бул. "Владимир Вазов", театър "София", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", пл. "Орлов мост", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Прага", ул. "Св. Георги Софийски", под сградата на Медицинска академия с връзка с трамвая при кръстовището на бул. "Иван Е. Гешов" и бул. "България", през ж.к. "Белите брези", ж.к. "Красно село" и при ул. "Житница" с естакада към ул. "Президент Линкълн", откъдето трасето ще стигне до кв. "Горна баня" с връзка при жп линията София - Перник. Тук консултантите също са посочили, че е възможен поток от пътника в размер на 137 хил. души. Чешките консултанти са посочили, че това е проектът с най-добри показатели. Индикативната му стойност е 730 млн. евро.
Петият вариант е идентичен с четвъртия. Трасето няма да минава под Медицинската академия, а ще продължава по ул. "Св. Георги Софийски". При Института по хигиена продължава към кръстовището на булевардите "Иван Е. Гешов" и "България" и през ж.к. "Белите брези" преминава по част от трасето в четвъртия вариант. Според обследването в този случай са възможни 140 хил. пътници дневно. По думите на Братоев този от вариантите е с много експлоатационни недостатъци. Стойността на проекта, според предварителната оценка е над 740 млн. евро.
Отпаднала е идеята метрото да минава по ул. "Алабин", като това е трябвало да бъде и причина за разкриването на археологията под улицата.
Всяка една от индикативните суми за петте варианта включва строителство на депо за съответния лъч на стойност около 100 млн. евро, а също и покупката на мотриси за обслужването му.
Във всички варианти се предвижда и бъдещо отклонение към кв. "Княжево" и към кв. "Слатина" - до спортната зала "Арена Армеец". Такива отклонения са заложени във втория лъч - към кв. "Илиянци", а в първия лъч има заложено продължение към Бизнес парк "София".
За разлика от експлоатирания първи лъч на метрото и строящия се втори при третия електрозахранването няма да е чрез релса, а чрез проводник над мотрисата по подобие на трамваите, посочи Братоев Това е начинът да не се налага да се покриват надземните участъци от метрото.
Общинското дружество "Метрополитен" подготвя тръжната документация за избор на строител за продължението на първия лъч на метрото от бул. "Цариградско шосе" до летище "София". До септември ще бъде приключен и анализът на приходите и разходите. По думите на Стоян Братоев има индикации, че финансирането ще бъде осигурено.
Това означава, че при начало на строителството през следващата година за 2 години и половина ще имаме над четири километра продължение на метрото, отбеляза той.