„За близо четири години от 2008 г. досега сиренето е поскъпнало с около два лева за килограм, а кофичка кисело мляко - с 25 стотинки“. Това съобщи Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“, при представянето на резултатите от сравнително изследване на 19 марки бяло саламурено сирене и 16 марки кисело мляко.
Според Николов по-високата цена се дължи на инвестициите, направени през последните години, за подобряване на качеството на продуктите. От изследваните марки сирена само един производител е деклaрирал, че произвежда по Българския държавен стандарт (БДС).
Въпреки че останалите не са получили необходимия документ за работа по БДС, резултатите показват, че всички производители правят сирене, близко до стандарта, поясни още Николов. Отбелязани са минимални отклонения от нормите за качество, като при сиренето се наблюдава влагане на повече сол, отбелязани са малки разлики в степента на зрялост спрямо минималните изисквания на стандарта.
От изследваните кисели млека шест производители са заявили, че произвеждат по БДС. Проверките показали, че всички изследвани млека съдържат живи бактерии. Министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов отбеляза, че преди две години при подобно изследавне само в една проба е установено наличие на млечно-киселата бактерия.
Изводът от изследването, обобщен от директора на Българската агенция по безопасност на храните Йордан Войнов, е, че голяма част от производителите на млечни продукти покриват стандартите, но не произвеждат по тях поради липсата на необходимия документ, който да докаже това. Причината е в тежките административни процедури, които се изискват, за да получат необходимия документ.
Сравнителното изследване на сирената и киселите млека е извършено по проект „Устойчиво потребление в България – промяна на моделите“, финансиран от Министерството на образованието, младежта и науката. Партньори по проекта са Университетът за национално и световно стопанство, Българската национална асоциация „Активни потребители“ и Пловдивският университет „Паисий Хилендарски“.
Двата университета и организацията са разработили методология, след което са направили пазарно проучване към кои марки има най-голям интерес.
Проби от изследваните марки са предадени за изследване на независима лаборатория, която работи по международни, регионални и национални стандарти.
По думите на Найденов „по отношение на млечните продукти изследването показва, че има промяна в положителен аспект“. Според него работата по въвеждането на стандартите дава резултат и българинът яде качествени млечни продукти.