fallback

600 евро е обезщетението, ако превозвач продаде два пъти мястото ви в самолета

Европейските потребителски центрове проведоха информационна акция за основните права на пътниците при полет със самолет

16:26 | 07.07.11 г.
Автор - снимка
Създател

Представители на мрежата от Европейски потребителски центрове* проведоха информационна акция на летищата в 23 европейски държави, сред които и България, с основната цел - да разяснят кои са потребителските права при полет със самолет.

При отказан достъп до борда

Когато на пътниците е отказан достъп до борда на самолета по вина на авиокомпанията (например продадени са повече билети за полета, отколкото са местата в самолета), авиокомпанията е задължена първо да потърси лица сред пътуващите, които са съгласни доброволно да се откажат от резервациите си срещу обезщетение. Ако въпреки това не се освободи място в самолета, превозвачът трябва да предложи възможност за избор – или да възстанови напълно стойността на билета, или да предложи друг полет за същата дестинация при сходни условия.

Третият вариант при отказан достъп до борда на самолета по причини, свързани с авиокомпанията, дава право на клиента да търси обезщетение в размер от 125 до 600 евро. Точната сума зависи от разстоянието и от закъснението, причинено на пътниците.

Когато има лица, желаещи нов маршрут, авиокомпанията трябва да им окаже съдействие, като осигури храна, достъп до телефон, при необходимост една или повече нощувки и транспорт между летището и мястото за настаняване.

При отменен полет

Пътниците имат право на същото обезщетение, както при отказан достъп на борда – връщане на парите за самолетния билет или пренасочване към друг полет и компенсация от 125 до 600 евро, в зависимост от дължината на полета и причиненото на потребителя закъснение. Тези права не важат при следните случаи:

- ако авиокомпанията информира пътниците за отмяната най-малко 14 дни преди полета;

- ако авиокомпанията докаже, че отмяната се дължи на извънредни обстоятелства;

- ако промененият маршрут е с продължителност, близка до тази на редовния полет.

Голямо закъснение

Ако пристигнете със закъснение от три или повече часа до крайната цел на пътуването, имате право на същото обезщетение, както при отменен полет, освен ако авиопревозвачът не докаже, че причината за късното пристигане са извънредно възникнали обстоятелства. Може да потърсите отговорност от авиокомпанията и за причинените ви вреди.

Имате право на услуги като телефонно обаждане, напитки, храна, настаняване, транспорт до мястото на настаняване, ако закъснението е:

- два или повече часа за полети до 1 500 км;

- три или повече часа за полети между 1 500 и 3 500 км;

- четири или повече часа за полети над 3500 км извън Европейския съюз.

Ако закъснението е повече от пет часа и решите да не продължите пътуването си, имате право да ви бъде възстановена стойността на билета, както и на обратния полет до мястото, откъдето първоначално сте започнали своето пътуване.

Багаж

Ако багажът ви бъде изгубен, повреден или забавен, имате право на обезщетение до около 1220 евро.

За повреден куфар или чанкта трябва да подадете жалба до авиопревозвача до 7 дни от получаването на багажа. За забавен или изгубен багаж срокът за подаване на жалба е до 21 дни.

Пазете касовите бележки за вещите в багажа ви, за да можете да докажете тяхната стойност при загуба. Четете общите условия на авиокомпаниите. В някои от тях изрично се забранява на пътниците да носят в багажа си ценни вещи и документи (например лаптопи, мобилни телефони, нотариални актове, бижута и др) и дори да имате касови бележки, авиокомпаниите може да ви откажат да ви обезщетяват за тях при загуба на багажа.

Прозрачни цени

Крайната цена на билета за полета трябва винаги да бъде посочена и да включва цената за билета, данъците, таксите и допълнителни такси или тарифи. Незадължителните допълнения към цената трябва да бъдат посочени ясно още при процеса на резервиране.

*Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC Net) обхваща 27-те държави членки на ЕС плюс Норвегия и Исландия. Центровете приемат жалби и съдействат на потребителите при проблеми, свързани с трансгранична покупка на територията на Европейския съюз, Норвегия и Исландия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:39 | 12.09.22 г.
fallback