От Български държавни железници (БДЖ) ЕАД очакват одобрението на транспортния министър за повишаване на цената на билетите от първи август, предаде БТА.
Предложено е с около 5% увеличение на цената на билетите за пътническите превози, каза председателят на УС на холдинга Владимир Владимиров. Мотивите за това са внесени на първи юли.
Според Владимиров корекциите са нищожно малки в сравнение със скока на цените при автобусните превози. Основните мотиви за исканото поскъпване са по-високите цени на горивата и финансовото състояние на превозвача.
Владимиров каза, че БДЖ има програма за ремонтни дейности на подвижния състав. Те ще се извършат с около 40 млн. лева от предвиденото общо 140 млн. лева мостово финансиране от държавния бюджет, за което министър Симеон Дянков е дал разрешението си, обясни Владимиров.
Парите се дават за покриване на нуждите до отпускането на първия транш от 80 млн. евро от договорения заем със Световната банка - общо 240 млн. евро.
Само 25 млн. лева субсидия ще може да се усвои за капиталов ремонт на 186 вагона, каза Владимиров. Общо 380 вагона плюс 11 спални мотриси чакат ремонт.
Новият изпълнителен директор на БДЖ ЕАД Йордан Недев заяви, че се налагат незабавни мерки за запушване на пробойните за изтичане на средства от превозвача.
Едно от основните звена, генериращи загуби, били локомотивните депа.
Над 60 на сто от общите разходи в БДЖ са за поддръжка на вагоните и това може да бъде „колосална яма за изтичане на средства“, посочи Недев. Размерът на загубите от кражби пък достигат 10 млн. лева годишно, е изчислил изпълнителният директор.
Това, което максимално бързо трябва да се направи, е масово въвеждане на GPS-системата, с която да се проследяват разходите на гориво. Засега са въведени едва 40 такива устройства, необходими са още 138.
Превозвачът трябва да се освободи и от излишните локомотиви, които товарят разходната част. Ще се закрият и най-губещите 19 жп линии. Те генерират 25 млн. лева годишна загуба, допълни председателят на УС на холдинга Владимир Владимиров.