Българите подават най-много жалби като потребители заради транспортните услуги. Спрямо средноевропейското равнище те се оплакват повече от покупки от интернет. Тези данни съобщи Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център – България, който е част от мрежа за защита на потребителите на територията на ЕС, Исландия и Норвегия.
Подадените в българския център жалби са се увеличили с около 50 на сто през 2010 г. спрямо предходната година, а като цяло за всички европейски центрове - с 16 на сто. Общо в ЕС разгледаните случаи по оплаквания на граждани за миналата година са 71 000, а в България – над 800.
В европейски мащаб транспортните жалби са над една трета от всички оплаквания на потребители, като 60% от тях са за въздушния транспорт. На второ място са жалбите от некачествени почивки, следвани от недоволства от ресторанти и хотели.
42,6% от казусите остават неразрешени, най-често заради нежеланието на търговците да съдействат на експертите на центровете. Препоръчителният срок, в който се разрешава казусът на потребителя от центъра, е 70 дни от подаването на жалбата.
Според случая това може да стане и на първата седмица от подаването на оплакването или да премине в неограничен режим на време на отговор, ако например експертите на центъра разберат, че търговецът е склонен да компенсира недоволния потребител.
Центровете са специализирани в разрешаването само трансгранични проблеми между търговец и потребител в областта на транспортните услуги, електронната търговия, пакетни почивки и нелоялни търговски практики. Организациите не могат да разрешават спорове между бизнеса. В ЕС центровете работят от 2005 г., а в България - от 2008 г.