Начисляването на такса за втора дата за отчет на консумацията на топлинна енергия (парно отопление) от гражданите от фирмите за дялово разпределение нарушава правата на потребителите. Това е становището на националния омбудсман, цитирано от БТА.
То е по повод получените сигнали от граждани за начисляване на такса за определена втора дата за отчет на топломерите при започналото отчитане на топлинната енергия за отоплителен сезон 2010/2011 г.
Константин Пенчев е изпратил писмо до Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и изпълнителния директор на "Топлофикация София" ЕАД, в което се казва, че определянето на цена за втора задължителна дата за отчет е неправилно. Така фирмата, която е възприела тази практика, нарушава регламентирани правила - Общи условия на договорите между "Топлофикация София" и търговец за извършване на услугата „дялово разпределение на топлинната енергия“ между потребителите в сграда - етажна собственост, а оттам - и правата на потребителите.
Съгласно общите условия, посочва националният омбудсман, търговецът е длъжен да извършва отчет на уредите за дялово разпределение (топломери) най-малко два пъти в годината, като определя най-малко две дати за отчет.
Предоставена е възможност на търговеца да извършва други услуги, извън обхвата на задълженията му, по възлагане на потребителите и за тяхна сметка, отбелязва Константин Пенчев.
Националният омбудсман е категоричен, че посещението на служител за отчитане на уредите за дялово разпределение на две дати е вменено като задължение на фирмата за дялово разпределение. Заплащането от потребителя за посещение на втора дата за отчет е нарушаване на правата му, гарантирани от нормативната уредба, и води до неоснователно обогатяване на дружеството, смята омбудсманът.
В писмото си до ДКЕВР Пенчев настоява за незабавни мерки срещу своеволните действия на фирми за дялово разпределение на топлинната енергия.