fallback

БСК обяви предложенията си за промени в Закона за обществените поръчки

Основни недостатъци сега са възможностите за корупция и ниската ефективност на публичните разходи, посочват от камарата

16:13 | 21.04.11 г.

Основните слабости в предложения нов Закон за обществените поръчки (ЗОП) са свързани с недостатъчна прозрачност, възможности за корупционни практики и ниска ефективност на публичните разходи. Това става ясно от официалната позиция на Българската стопанска камара (БСК) относно предложенията за промени.

Предложенията на стопанската камара във връзка с предстоящи промени в ЗОП са следните:

- Да се забрани участието на свързани с възложителя изпълнители, тъй като свързаността води до конфликт на интереси

- Да се ограничи възможността за промяна на договорите, тъй като в противен случай се създават условия за спечелване на поръчка на ниска цена

- Агенцията за обществените поръчки да упражни засилен превантивен контрол върху основанията за избора на метода на преговорите. Понастоящем, вместо като изключение в предвидени от закона случаи, около 25% от всички процедури, се провеждат чрез преговори, като този дял е значително по-висок от средния за ЕС.

- В процедурата за разглеждане, оценка и класиране на офертите, преди да отвори плика с цената, комисията не само следва да е оценила офертите по другите показатели, но и да е оповестила публично тези оценки. Целта е след като се отворят пликовете с цената да няма съмнения, че комисията преразглежда оценките по останалите показатели, така че определен кандидат да спечели поръчката.

- Да отпадне въвеждането на декларация за минимална цена на труда. Въвеждането на декларация за „минимална цена на труда” при калкулациите за поръчки в строителството ограничава конкуренцията.

- В закона следва да се запише по-пълна информация, която следва да съдържа регистърът за участниците, техните оценки, спечелилия кандидат, условията на договора, срокове, плащания, анекси, обхвата на поръчката, оценката на изпълнението. Всеки участник следва да дава съгласие за публикуване на тази информация, ако тя може да представлява търговска тайна.

- С цел да се пресече корупционната връзка между възложителя и изпълнителите, предлагаме самото провеждане на процедурата да се изведе извън възложителя в експертно звено към МС. Възложителите следва да провеждат политиката, да обосновават нуждата и ползите от определена поръчка, но не и да я провеждат.

- Агенцията за обществените поръчки да упражнява предварителен контрол върху проектите на договори, разработени от възложителите, които са част от документацията за всяка поръчка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:58 | 09.09.22 г.
fallback