fallback

Възможности и заплахи пред аутсорсинг сектора у нас

Аутсорсингът е един от седемте сектора с най-голям потенциал за привличането на чуждестранни инвестиции, сочи анализ на Българската агенция за инвестиции

16:50 | 20.04.11 г. 1
Автор - снимка
Създател

Компаниите от аутсорсинг сектора у нас гледат оптимистично на бъдещето на пазара през следващите няколко години.

Въпреки това секторът е изправен пред редица предизвикателства и заплахи, както и множество възможности, които имат потенциала да спомогнат в голяма степен за развитието на сектора занапред.

Според Стефан Бумов, изпълнителен директор на „Софика Груп”, основният проблем е свързан с изтичането на мозъци и трудностите за осигуряване на квалифицирана работна ръка с необходимите умения за бизнесите в сектора.

Конкурентно предимство на страната е стабилността на бизнес климата, каза той по време на аутсорсинг конференция днес. Той отбеляза, че преди няколко години едни от основните конкуренти на България са били страните от Северна Африка, чиято привлекателност в момента е поставена под въпрос поради политическите размирици в региона.

Представители на бизнеса посочват, че вече има примери за европейски компании, които изнасят част от своите процеси в Северна Африка, които започват да обмислят нови стратегии за аутсорсинг в локации с по-нисък риск като България и Румъния.

Второстепенни градове

В момента, поради това, което се случва в Северна Африка, се формира вълна от множество нови възможности, от които страната ни би могла да се възползва, ако реагира бързо, смята той.

Наред с това е необходимо да се разработи ясна стратегия за разгръщане на потенциала на т. нар. второстепенни градове. В момента големите аутсорсинг компании на практика оперират основно в София, но градове като Благоевград, Стара Загора, Варна, Пловдив също имат потенциал.

Този въпрос е свързан със стратегията на правителството за развитие на инфраструктурата в държавата. Предоставянето на услуги в тези второстепенни градове минава през изграждането на модерна инфраструктура, като пътища, сграден фонд и т. н., добави той.

По думите на Борислав Стефанов, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ), аутсорсингът е един от седемте сектора, които имат най-голям потенциал за привличането на чуждестранни инвестиции, според анализ, изготвен наскоро от агенцията.

България се класира високо по трите ключови за аутсорсинг сектора фактора, каза той. Страната ни има добра финансова стабилност, висока финансова и икономическа привлекателност и е съпоставима с останалите държави в Централна Европа като бизнес среда, по който показател е много по-добре от държавите в Азия например, каза Стефанов.

България страда от липса на имидж не само по отношение на аутсорсинг индустрията, но и във всички бизнеси, каза той, като добави, че агенцията подготвя редица проекти за промотиране на страната като инвестиционна и в частност аутсорсинг дестинация.

Той каза, че за разлика отпреди няколко години, когато интересът към България като аутсорсинг дестинация почти е липсвал, то за последните няколко месеца 7-8 компании са изразили интерес към сектора.

Стефанов цитира проучване на консултантската компания McKinsey, според което за последните две години заетите в сектора на аутсорсинга в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се е увеличил от 220 хил. до 250 хил. души.

Добавена стойност

Сред тях страната ни е отчела един от най-големите ръстове, като броят на заетите на пазара у нас е нараснал от 8-9 хил. до 12-13 хил. служители. От друга страна, този брой е несъществен на фона на целия сектор от 250 хил. в региона. Това показва, че пред развитието има голям потенциал, каза той.

Според Бумов се забелязват някои промени в нагласите и процесите в сектора. Така например променя се нормата да се изнасят главно неосновни процеси от дейността на компаниите, като някои от аутсорсинг компаниите започват все повече да добавят стойност към дейността на своите клиенти. Един катализатор за това е икономическата криза, която преживяхме, каза той.

Търсенето на възможности за развитие на съответната фирма води до възможности за изграждането на партньорски екосистеми, при които външният партньор освен да обслужва неосновната дейност, може да бъде и генератор на бизнес идеи, на нов бизнес и да осигурява достъп до нови ресурси, т.е. ролята на аутсорсинг компаниите не е само да помагат на фирмите да оптимизират разходите, но и да им помагат на нови пазари и нови бизнес ниши.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:47 | 11.09.22 г.
fallback