Комисията за финансов надзор (КФН) прие на свое заседание проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането (КЗ), съобщиха от комисията.
Проектът е изпратен на Министерство на финансите и предстои провеждането на междуведомствена съгласувателна процедура преди внасянето му за разглеждане в Министерски съвет.
Първоначалният вариант на проект беше предоставен от КФН на браншовите асоциации, които направиха своите предложения и допълнения, които в по-голямата си част бяха приети и отразени в проекта.
Предложенията за изменение и допълнение на КЗ са в духа на въвеждане на изпитани европейски практики в областта на застраховането и засилване защитата на потребителите, посочват от КФН.
Проектът предвижда еднократно плащане на премията по задължителната застраховка „Гражданска отговорност” (ГО) на автомобилистите, като отпада възможността за разсрочено плащане.
Съществуващата нормативна възможност за разсрочена вноска от застрахователната премия наложи порочни практики на привидно сключване на задължителната полица, чрез заплащане само на първата разсрочена вноска, като последващи плащания не се извършват, посочват от КФН.
По този начин застрахованият разполага с полица, която представя на органите за контрол на движението по пътищата и си спестява глоба или спирането на автомобила от движение. На практика тази полица не осигурява покритие на отговорностите за причинени вреди и при пътнотранспортно произшествие застрахователното обезщетение се поема от Гаранционния фонд, чиито средства се формират от вноските на добросъвестните застраховани лица. Тази практика не позволява да се направи точна оценка на обхвата по ГО и възпрепятства предприемането на ефективни действия за повишаване на обхвата.
Предвижда се уредба относно стартиране на ефективното функциониране на информационната система, от която ще се издават полиците. Информационната система ще даде възможност за изграждането и на системата „Бонус-малус”, която ще се уреди с наредба на комисията.
При функционираща информационна система наличието на застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите се удостоверява със застрахователна полица по определен образец за всички компании, издадена от информационната система.
Ще отпаднат стикерите, които идентифицираха наличието на ГО. След въвеждане на данните, необходими за издаване на полицата, електронната система ще генерира определен код (индивидуален номер на полицата) в реално време. По този начин ще отпадне и необходимостта от отчитане на полиците и ще се прекрати лошата практика на отчитане на полиците с голямо забавяне.
Друга промяна във връзка със застрахователния договор по ГО е, че застрахователният договор влиза в сила в деня и часа на неговото сключване. По този начин се предотвратява лошата практика на антидатиране на полицата.
(При констатация на липса на ГО от КАТ водачът твърди, че е забравил полицата си вкъщи, за да избегне глобата от 400 лева и още същия ден сключва полица, която по сега действащото законодателство е валидна от датата на сключването, но не е фиксиран часът.)
В предложенията за изменение на КЗ се акцентира и върху мерки, които да подобрят състоянието на безопасността на движението по пътищата. В тази връзка се предлага 50% от средствата, постъпили в Гаранционния фонд от санкциите за несключена застраховка ГО, да се използват от Министерство на вътрешните работи за подобряване състоянието на безопасността на движението по пътищата. Тази мярка ще спомогне и за засилване на контрола по сключване на ГО.
На КФН се вменява задължението да публикува периодично информация по ГО, която да включва данни за всяко дружество и общо за пазара, включително за премиен приход; изплатени претенции; размер на техническите резерви по видове резерви, с отделно посочване и на размера на резерва за възникнали, но непредявени претенции; извършени разходи; изплатени комисиони и други представителни данни. Комисията ще трябва да публикува и тарифите по ГО.
Изменение в подхода се предлага и по отношение на действащите лимити на отговорност по ГО при неимуществени щети, определени във връзка с изисквания на европейски директиви. Досегашните лимити на отговорност до 11.06.2012 г. са 1 млн. лв. при едно пострадало лице и 5 млн. лв. при едно събитие (без значение броя на пострадалите лица) се променят на 5 млн. лв. само на база събитие (пътнотранспортно произшествие), без да се взема под внимание броят на лицата, пострадали при това събитие.
Този подход не води до автоматично увеличаване на размера на определяните обезщетения, тъй като размерът на обезщетението по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите зависи от реалния размер на причинените, съответно претърпените вреди, в резултат от пътнотранспортното произшествие, които се определят чрез експертиза.
(Например, средният размер на предявените претенции за неимуществени вреди в периода 2000 г. – 2009 г. е от приблизително 10 хил. лв. до 28 хил. лв., а най-високото изплатено обезщетение за същия период е 427 хил. лв. само в един случай през 2008 г.) Предвижда се и приемането на Методика за определяне на неимуществените вреди (претърпени болки и страдания).
Предлага се и разширяване на териториалния обхват на застраховката, като Република Сърбия се включва към държавите, за които не е необходима „Зелена карта”, предвид предстоящото подписване на Многостранното споразумение с Република Сърбия, свързано с отпадане на граничния контрол по ГО на автомобилите със сръбска регистрация.
Целият проект на Закона за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането (КЗ) може да видите тук.