fallback

Аутсорсинг бизнесът: Най-лошото от кризата е вече зад гърба ни

Представителите на сектора определят като основно предизвикателство достъпа до квалифицирана работна ръка

12:26 | 20.04.11 г.
Автор - снимка
Създател

Най-тежкият период от кризата за аутсорсинг сектора у нас е преминал през 2008 г., като фирмите на пазара са оптимисти за бъдещето през 2012 и 2013 г., сочи ново проучване.

Представителите на сектора определят като основно предизвикателство достъпа до квалифицирана работна ръка.

Аутсорсингът индустрията у нас разчита предимно на чуждестранни клиенти, основно от Великобритания, САЩ и Германия. Българските клиенти обаче също намират място сред топ 5 на клиентите на аутсорсинг компаниите, се казва в проучването на SeeNews, представено днес по време на конференция, посветена на аутсорсинг бизнеса организирана от в. „Пари“.

Основните сектори, от които се изнасят процеси, са финансовият, банките, застрахователният, пенсионни фондове, телекомуникации, разработка на софтуер, търговия на едро и дребно. Финансовият сектор и телекомуникациите представляват по около 20% всеки от годишните приходи на компаниите в сектора у нас.

Сред по-малките сектори като дял са туризмът и производството, а публичният сектор все още заема незначителна част от близо 6% от приходите понастоящем. В същото време всички участници в конференцията са на мнение, че публичният сектор има огромен потенциал за развитие, като той би могъл да повлияе значително и на целия аутсорсинг сектор.

Зависимост от малко на брой клиенти

По-голяма част от компаниите на пазара работят основно за няколко или един голям клиент.

При три от всеки четири компании над 80% от годишните приходи се формират от пет или по-малко клиенти. Значителен е и делът на дружествата, които разчитат на два или един основен клиент.

Компаниите разпознават тази зависимост като голям риск и посочват възможностите за диверсификация на бизнеса си като основно предизвикателство пред тях.

Според компаниите знанията, опитът и достъпът до квалифицирана работна ръка са ключови фактори за тяхната конкурентоспособност. За тази цел голяма част от бизнеса е започнал да работи интензивно с различни образователни институции за установяването на дългосрочни съвместни инициативи.

Проучването констатира спад от над 11% в приходите на компаниите, измерени на базата на отделен служител през 2009 г. Основната причина за това не е спад в приходите в сектора като цяло, а увеличеният брой служители – повече на брой служители генерират същите приходи през 2009 г. за своите компании в сравнение с 2008 г.

Докладът обобщава, че секторът запазва макар и скромен темп на растеж през 2009 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:47 | 11.09.22 г.
fallback