fallback

Залезът на международните туристически борси

Поглед върху световните тенденции в туризма за сезон 2011 и отражението им върху българския туристически пазар

10:04 | 30.03.11 г.

Преди дни приключиха едни от най-важните туристически събития в света, а именно международните туристически борси в Берлин, Москва и Киев. Тези изложения определят тенденциите в бранша и подреждат дестинациите за предстоящия сезон.

Investor.bg представя поглед върху световните тенденции в туризма за сезон 2011, които без съмнение рефлектират и върху българския туристически пазар. Представяме ви впечатленията на Любомир Панковски, член на Управителния съвет на Българската асоциация на туристическите агенции, който ни разказа какво се случи на най-големите световни туристически изложения.

Рекламата на туризма се измества в интернет

Като че ли най-ярката световна тенденция, която се откроява от последните туристически борси, е това, че туроператорите все по-малко разчитат на изложенията, за да рекламират своя продукт, коментира Любомир Панковски. Наблюдава се отчетливо намерение за това рекламните кампании да се изместват от подобни изложения към интернет. Тенденцията тръгва още от изложението в Лондон миналата година и се потвърждава и сега. Тази година определено отслабва интересът за реклама на туристическите продукти на подобни форуми.

Възстановяването на сектора започна

Сред добрите неща, които се очертават за сектора през 2011 г., е, фактът, че вече се усеща оживлението на пазарите на туристически услуги. Първите позитивни данни за европейската икономика веднага дадоха отражение върху туризма, казва експертът. Определено започна да се увеличава интересът към туристическите продукти. Трудно е да се направи прогноза в цифри, но възстановяването на сектора започна.

В същото време световните размирици ни връщат пак в сферата на несигурните прогнози. Хората се замислят дали да излязат от страната си, за да почиват зад граница. Събитията в Северна Африка вече се отразяват на записванията за почивки и у нас. Но в сравнение с курорти като Египет и Тунис, България е едно сигурно място, където съотношението цена-качество е доста добро и това допринася да изплуваме през предстоящия сезон.

Големите печеливши

С оглед на политическите и военните конфликти, които разтърсват света в момента, може да се направи извода, че Турция най-много ще спечели като туристическа дестинация. Значителният туристически поток към тази наша съседка ще бъде отчетлива тенденция за лято 2011. На следващо място идват другите страни от Средиземноморието – Кипър и Гърция, след това България. Очаква се Хърватска също да отбележи ръст. Това са все туристически държави, които са близки като дестинации до Европа и в същото време ценовите нива са приемливи за европейския турист.

Екзотичните дестинации на заден план

Търсенето на туристически услуги за далечни дестинации тази година няма да бъде хит, според Панковски. Желанието да се пътува до отдалечени екзотични места ще бъде ограничено, тъй като хората не са склонни да отделят значителен финансов ресурс точно през тази година.

Но пък възстановяването на египетските курорти ще е много по-бързо от очакваното. Това се дължи на факта, че в Египет са направени значителни европейски инвестиции в хотелски мениджмънт и инфраструктура. А вече са възстановени и полетите за Египет. При Тунис обаче нещата ще се случват по-бавно заради по-малките инвестиции, реализирани там. Като цяло ще има занижено търсене от туристите към тази държава.

Цените у нас

За предстоящия сезон не можем да очакваме допълнителни отстъпки, намаления и специални промоции в нашите продукти, прогнозира Панковски. Към днешна дата говорим за възстановяване на ценовите нива от 2008 г., когато за посещения на чужденци беше върхова година. Търсенето на български туристически услуги е завишено заради това, че в цяла Европа се възприема, че България е икономически стабилна страна, което е и предпоставка за добри очаквания в туризма. Въпреки оптимистичните нагласи за туроперторите е ясно, че клиентите все още не са готови да отворят джоба си и да харчат пари, както преди няколко години.

Планирана отпуска-планирана ваканция

Към момента не може да се каже, че значително е нараснал интересът на българския турист към пътуване зад граница. Истината е, че българите реагират на пазара по същия начин, както европейците. При първите позитивни сигнали за икономиката българите започнаха да планират почивката си, обяснява Панковски. Сега текат успешно ранните записвания и хората се възползват от отстъпките, защото след месец вече няма да могат да ползват промоции и да изберат предпочитан хотел.

Миналата година кризата беше блокирала съзнанието на всички ни. Докато този сезон вече тези финансови страхове са отминали.

Предварителното планиране на отпуските, което въведе социалното министерство, също оказва стабилизиращ ефект върху записванията за сезона. Очакванията на туроператорите са за по-ясно и категорично планиране на отпуските. Докато миналата година хората не знаеха дали ще бъдат на работа, то сега е налице дори планиране на ваканцията, което внася допълнителна сигурност и гарантира успешен сезон, обобщава експертът от БАТА.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:36 | 26.08.22 г.
fallback