Тази седмица беше проведено общественото обсъждане на доклада по Оценка на въздействието върху околната среда - ОВОС на проекта за модернизация на жп линията Видин - София, организирано от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Докладът по ОВОС е изготвен от над 20 независими експерти и вече е одобрен от Министерството на околната среда и водите (МОСВ).
По време на обсъждането на проекта стана ясно, че трасето преминава през защитени територии, две от които ще трябва да бъдат заобиколени. Възможно е да има археологически обекти, които не са открити, затова се препоръчва присъствието на археолог по време на строителството и проучвания в тази посока.
Еколози и общински управници в определени райони искат от държавните институции и ведомства яснота и промени по проекта за новата железопътна магистрала. От НКЖИ обаче са категорични, че не се очаква неблагоприятно въздействие върху околната среда и здравето на хората, живеещи в районите около трасето на жп линията. Линията ще открие и много нови работни места. В крайна сметка недоволни винаги ще има - във Враца, защото жп магистралата ще разсича целия град, опаковайки я с "Берлинска стена", а в дунавския град Димово например, защото новата инфраструктура ще ги заобиколи.
Близо 2,7 млрд. евро за над 222 км дължина - това са проектните параметри на железопътна магистрала София - Видин, която до 2021 г. трябва да свързва новия Дунав мост със столицата. С нея у нас ще има модерна, електрифицирана железопътна линия, със скорост до 160 км/ч.
От предвидените за строежа 2,68 млрд. евро Европейският съюз ще покрие безвъзмездното само 58,5 на сто, а останалите над 1 млрд. евро ще плати България. Причината е, че колкото по-печеливш е един проект, толкова по-малка е европейската субсидия. Аргументите в случая идват от прогнозите за двойно увеличение на трафика по линията към 2020 г.
Това прави София - Видин най-скъпата железопътна линия, която трябва да пресече Стара планина, и то на висока скорост. Според ръководителя на българския екип, работил по идейния проект - Валентин Михайловски, цитиран от БТА, високата скорост на жп линията ще ни направи по-конкурентни пред трасето през Сърбия и Македония за Гърция.
Според Валентин Михайловски няколко са факторите, които правят проекта толкова скъп. На първо място е високата скорост, която трябва да се развива по линията. На второ - сложността на терена и това, че на места трасето не съвпада със стария маршрут Видин - София, обяснява специалистът.
Около 26 км от пътя са мостове, а 32 км - тунели. Повече от половината от цената се пада на отсечката, която минава през Стара планина. Тя няма да минава по пътя на старата линия през Искърското дефиле, защото острите завои по него не позволяват да се развие въпросната скорост и защото там се намират много от зоните по "Натура 2000".
Всички забележки по проекта трябва да бъдат отразени от консултанта, за избора на който в момента НКЖИ изготвя конкурсните документи за одобрение от Брюксел.
Железопътната високоскоростна магистрала е част от европейския коридор номер 4, свързващ страните от Централна Европа с Турция и Гърция. Коридорът е приоритетен за Европейския съюз параметрите на жп линията са зададени именно от него.