fallback

ЕК: Българските потребители търпят най-големи материални лишения в ЕС

Над 55% от населението у нас е с мизерни материални възможности, сочи проучване на ЕК

12:46 | 14.03.11 г. 4

Българските потребители търпят най-големи материални лишения от всички граждани в страните от ЕС, показва проучването „Индекс на потребителските пазари“ на ЕК.

Според данните 55,5 на сто от населението у нас е с мизерни материални възможности. В дъното на класацията са още Румъния (49 на сто) и Унгария (41 на сто). Най-добри материални възможности имат потребителите в Люксембург, където процентът на материални лишения е 4 на сто, в Швеция и Холандия - с по 5 на сто. Средната стойност за ЕС на процента на материални лишения е 17 на сто.

Нивото на материални лишения се измерва като процент от жителите, които не могат да си позволят да отделят пари за най-малко три от деветте неща - неочаквани разходи, едноседмична годишна почивка далече от дома, погасяване на ипотека или битови сметки, храна с месо, пиле или риба всеки втори ден, поддържане на дома достатъчно топъл, перална машина, цветен телевизор, телефон или личен автомобил.

Според проучването българите са сред най-недоверчивите в ЕС по отношение на безопасността на храните. 46 на сто от анкетираните са заявили, че значителна част от хранителните продукти, които се продават на пазара, не са безопасни. Само румънците вярват, че ядат по-лоша храна от нас (50 на сто недоверие). Едва 8 на сто от хората в Люксембург, 9 на сто - в Холандия и Великобритания, и 11 на сто в Австрия се съмняват в безопасността на хранителните стоки, които се продават в търговската мрежа.

Българите са на предпоследно място, преди румънците, по пазаруване по интернет - само 5% през 2010 г. са купували стоки за лична употреба чрез мрежата, показва още проучването. В Дания 68% са пазарували по интернет, по 67% във Великобритания и Холандия, 59% в Германия и Финландия и 40% средно за гражданите на ЕС.

България е на последно място в ЕС според индекса „условия за потребителите“ - с 42 на сто. Индексът се формира от фактори като доверие в изпълнителната власт, дейност на потребителските организации, процент на жалбите и удовлетвореност от разрешаването им, получени обезщетения и ниво на безопасност на стоките. Най-висок е индексът във Великобритания - 74 на сто и в Ирландия - 72 на сто. Общо за Европа стойността му е 61 на сто.

Данните показват, че България е на последно място в ЕС и според средствата, които държавата отделя за финансиране на потребителските организации - само 3 евро годишно на 1000 жители. Белгия плаща по 157 евро годишно на 1000 жители, Кипър - 176 евро, Чехия – 56 евро, Дания- 410 евро, Германия -1269 евро, Унгария - 107 евро, Люксембург -2 112 евро.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:08 | 19.08.22 г.
fallback