Защитната обвивка на реакторите на АЕЦ Белене е проектирана да издържи падането на 400-тонен самолет, а блоковете, в съответствие с изискванията на Международната агенция за атомна енергия (МААЕ), са работоспособни при земетресение с магнитуд над 7-ма степен по скалата на Рихтер.
Това заявиха в официално съобщение от руската енергийна корпорация Росатом във връзка с изказване в медии вчера на министъра на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков, свързано с устойчивостта при земни трусове на АЕЦ Козлодуй и бъдещата АЕЦ Белене. В него той посочи, че бъдещата централа би могла да издържи без проблем земетресение до седма степен.
“Росатом” изказва огромната си изненада от изказването на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков“, се казва в съобщението.
„Според нас, по силата на своето служебно положение министърът би трябвало да знае, че проектът за АЕЦ „Белене” предлага реактори от поколение „3+“, сертифицирани съгласно изискванията на Европейските експлоатиращи организации (EUR). Притежава уникално съчетание на пасивна и активна защита за безопасност, включително уловител на стопилката на активната зона, което не е съпоставимо с нито един подобен тип реактори, които се произвеждат в момента“, заявяват от Росатом, в чиято структура влиза изпълнителят на АЕЦ Белене „Атомстройекспорт“.
Генералният директор на Росатом Сергей Кириенко ще отправи официално запитване към министърТрайков за разясняване на причините за изказването, допълват от компанията.
„Бихме искали да уточним също, че към днешна дата с „Росатом” не се водят никакви официални преговори за цената на проекта АЕЦ „Белене”, заявяват още от руската корпорация. През последните дни министър Трайков публично коментира, че ако не се се договорим в Росатом за цената на АЕЦ Белене, то вече почти построеният първи реактор за атомната централа би могъл да се използва за 8-ми блок на АЕЦ Козлодуй.
От АЕЦ Козлодуй от своя страна правят съпоставка на сеизмичната устойчивост на българската централа и пострадалата от разрушителното земетресение от 9-та степен по скалата на Рихтер АЕЦ “Фукушима” в Япония.
В АЕЦ “Фукушима” се експлоатират 6 ядрени блока с “кипящи” реактори (тип BWR). Реакторните инсталации от този тип се характеризират с едноконтурна топлинна схема, т.е. водата (топлоносителят), която се подгрява и изпарява в реактора, задвижва турбогенератора, обясняват от АЕЦ Козлодуй.
Реакторните инсталации, с които са съоръжени всички японски централи, се характеризират с изключително висока сеизмоустойчивост, превишаваща сеизмоустойчивоста на всички европейски реакторни инсталации. Това се обуславя от високите проектни изисквания към реакторни инсталации, изградени във високосеизмичен район, какъвто е Япония.
Аварията в АЕЦ “Фукушима” не е предизвикана от земетресението, а от последвалото цунами, посочват от АЕЦ Козлодуй. Именно то е извело от строя дизелгенераторните станции, предназначени за аварийно електроснабдяване при подобни ситуации. Това е проектен недостатък, конкретен за АЕЦ “Фукушима”. Настъпила е надпроектна авария – пълно обезточване. В резултат на това нормално спреният при земетресението реактор е останал без работоспособни активни системи, необходими за привеждането на реактора в безопасно “студено” състояние.
В АЕЦ “Козлодуй” се експлоатират 2 ядрени блока с “водо-водни” реактори (тип РWR). Реакторните инсталации от този тип се характеризират с двуконтурна топлинна схема, т.е. водата (топлоносителят), която се подгрява в реактора, безконтактно изпарява друга вода, която от своя страна задвижва турбогенератора.
В АЕЦ “Козлодуй” по проект са изградени три системи за безопасност с независимо електрозахранване, всяка от които може самостоятелно да приведе реактора в безопасно “студено” състояние.
При модернизацията на двата блока в АЕЦ “Козлодуй” още преди пет години е изградена 4-та дизелгенераторна станция. Тя напълно може да замени която и да е от наличните три.
За блоковете на АЕЦ “Козлодуй” са разработени подробни процедури за управление на аналогични аварийни процеси.
Допълнително, със средства на АЕЦ “Козлодуй”, е изградена полустационарна система (стационарно разположени помпени аграгати и мобилна дизелгенераторна станция) за аварийно охлаждане на реактора, посредством системите на II-ри контур.