fallback

Плевнелиев: Публично-частното партньорство не е подходящо в жп сектора

Проекти в областта на водния сектор обаче биха могли успешно да се реализират по тази схема

09:46 | 25.02.11 г.
Автор - снимка
Създател

Публично-частното партньорство (ПЧП) при реализиране на големи инфраструктурни проекти в областта на железопътния транспорт не е подходящо, особено по време на криза. Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев по време на среща с представители на бизнеса от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Министърът поясни, че това показва опитът от последните години на страните от Европейския съюз.

При строителство на големи пътни проекти, каквито са магистралите, само в определени случаи ПЧП е подходящо за прилагане, посочи Плевнелиев.

Проекти в областта на водния сектор обаче, по думите на министъра, биха могли успешно да се реализират чрез публично-частно партньорство, което показва и вече натрупаният опит. Плевнелиев обясни, че т.нар. „мастер планове” за развитие на водния сектор в страната се предвижда да бъдат изцяло изработени до май 2012 г. Средствата за заплащане на изработването им в размер на общо 27 млн. лв. са осигурени по споразумение със Световната банка. След това предстои обобщаване на резултатите, изработване на подробни проекти и т.н., така че реалното реализиране на „програма за милиарди лева” във водния сектор ще започне от 2014 г.

Двата фонда за градско развитие по програмата JESSICA, която се ръководи от Европейската инвестиционна банка, в момента търсят фонд мениджъри. Предвижда се те да бъдат избрани в периода юли-септември, информира министърът. Общият размер на средствата на двата фонда, които ще отпускат нисколихвени заеми за градски инфраструктурни проекти, е 61 млн. лева. Фондовете ще започнат реално да работят от есента.

Относно изплащането на старите задължения на регионалното министерство към бизнеса по сключени и изпълнени договори, Росен Плевнелиев съобщи, че от дължими 274 млн. лв. към края на 2009 г., а досега са изплатени 230 млн лв., т.е. 84% от дължимите средства. От останалите за плащане 44 млн. лв., 24 млн. лв. са за т.нар. „водно огледало” в Кърджали.

По данни на бизнеса обаче общините в страната дължат на фирми за свършена работа по договори общо към 100 млн. лева, като при това повечето от тези фирми са малки и забавянето на плащанията може да доведе някои дори до фалит.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:34 | 08.09.22 г.
fallback