България ще се възползва от холандския опит при концесионирането на пристанищата си, заяви заместник-министърът на транспорта и съобщенията Камен Кичев. При посещението си в Холандия между 9 и 11 февруари той е имал срещи с представители на министерството на инфраструктурата и околната среда, както и с ръководствата на пристанищата в Ротердам и Амстердам, съобщи БТА.
През март 2010 г. транспортното министерство обяви "Стратегия за развитие на транспортната инфраструктура на Република България чрез механизмите на концесията", която засяга двете черноморски и дунавските пристанища.
На 9 февруари тази година правителството реши да открие процедура за концесия на пристанищния терминал Бургас-Изток 2. „Целта ми е до края на годината да отворим всички или почти всички концесионни процедури“, съобщи заместник-министър Кичев. Той обаче не се ангажира с дата за сключването на концесиите.
„Практиката досега показва, че всяка концесия е била оспорвана в съда“, каза Кичев и прогнозира, че ще продължи и в бъдеще.
Моделът на ЕС, който и България прилага, предвижда открити търгове, които могат да бъдат оспорвани в съда. "Затова и работим по възможността да се прилага моделът на публично-частното партньорство, с което могат да бъдат избегнати грамадните по обеми и дълги по време тръжни процедури", посочи той.
При разговорите на Кичев в Холандия не е бил изразен ясен интерес от холандска страна за участие в концесионните процедури за българските пристанища. Постигната е обаче договореност за посещение в България на представители на пристанищата Ротердам и Амстердам.
Друга тема, която ще бъде обсъждана, е сътрудничеството между холандските и българските пристанища. По думите на Кичев сътрудничеството може да бъде осъществено и в рамките на нова тенденция в развитието на пристанищата: създаването на пристанищен алианс. В рамките на такъв алианс той е обсъждал възможността за сътрудничество на българските морски пристанища с белгийското пристанище Антверпен.
При посещенията си в пристанищата Ротердам и Амстердам заместник-министърът се е запознал с успешния модел BOT (Build - Opterate - Transfer или построй-оперирай-предай), по който те функционират. За този модел много се говори напоследък в Европа, като, по думите на Кичев, се очаква ЕК да създаде специална директива, с която ще препоръча използването на ВОТ, а по този начин на практика - и на принципа на публично-частното партньорство.
Наскоро холандска компания е направила проучване върху контейнерните черноморски пристанища. Използваме и изводите от това проучване при взимането на решенията по какъв път да се развиват нашите пристанища, посочи още заместник-министърът.