Изготвените от експерти за близо 1 година „Приоритети за изграждане на пътна инфраструктура до 2020 г. за пътища с европейско значение“ предвиждат изграждането до 2020 г. на 7 магистрали (строителството на част от които е започнало) и 7 т. нар. скоростни пътища с 4 платна (или отговарящи на други изисквания, като непресичане със светофари и др.).
Общата стойност на проектите по предварителни изчисления възлиза на около 6 млрд. евро. Това обяви в началото на презентацията на документа в Министерски съвет в присъствието на чужди дипломати министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Той поясни, че сега се дава началото на общественото обсъждане на документа, което ще продължи до края на февруари и след обмисляне на дадени препоръки и допълнения ще се доработи, като предвижданията са окончателното предложение да влезе за обсъждане в парламента през май.
Изграждане на автомагистрали с посочена индикативна стойност:
- "Тракия“ - дължина 117 км, стойност 248 млн. евро, срок на пускане в експлоатация изцяло – 2012 г.
- "Люлин“ - дължина 19,5 км, стойност 185 млн. евро, завършване – 15 май 2011 г.
- “Марица“ - за два от лотовете на обща стойност 209 млн. евро (основно средства по оперативна програма „Транспорт“) ще се направи избор на изпълнител до юни 2011 г., срок на изграждане изцяло – 2013 г.
- “Струма“ (с най-голямо значение според министър Плевнелиев) – четирите лота са с обща дължина 133 км и на обща стойност 1,15 млрд. евро. За два от лотовете (1 и 4) с обща дължина 32 км ще бъде избран изпълнител тази година и се предвижда да бъдат изградени до 2013 г. със средства по ОП “Транспорт“. Другите два лота, които са по-скъпи и по-сложни, се предвижда да бъдат изградени до 2015 г., като целта е това да стане чрез евросредства и заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
- Калотина - София – дължина общо 75 км, стойност 405 млн. евро, пускане в експлоатация поетапно на участъци до 2015 г., като през 2013 г. ще е готова Западната дъга на София с дължина 8,6 км.
- “Хемус“ - дължина 286 км, стойност 1,3 млрд. евро, стремежът е да се построи главно чрез евросредства през следващия програмен период (2014-2020 г.), ще се търси и финансиране от ЕИБ и държавния бюджет. Участъкът Околовръстен път на София до гара Яна (8,5 км) с бюджет от 32 млн. евро се предвижда да започне да се строи през юни.
-„Черно море“ - обща дължина 110 км, стойност 450 млн. евро, стремежът е да се построи главно с евросредства по ОП „Транспорт“ през следващия програмен период (2014-2020 г.).
Изграждане на скоростни пътища за периода 2014-2020 г. с посочена индикативна стойност, като за всички стремежът е да се построят основно със средства по ОП „Транспорт“:
- Видин-Ботевград – обща дължина над 200 км, стойност над 200 млн. евро.
- Русе-прохода „Маказа“ (вкл. тунел под „Шипка“, който би могъл да се построи до 2015 г.).
- Русе-Шумен – дължина 105 км, стойност около 200 млн. евро.
- Гюешево-София – дължина 85 км, стойност около 220 млн. евро.
- Обходен път София-Кюстендил (преди планиран като магистрала „Рила“) - дължина 143 км, обща стойност 420 млн. евро.
- Варна-Дуранкулак – дължина около 100 км, стойност – 200 млн. евро.
- Пловдив-Асеновград – дължина 25 км, стойност 40 млн. евро (възможно е да се построи и до 2015 г. при наличие на средства).
Министър Плевнелиев обобщи, че ако се изпълнят плановете на правителството в областта на пътното строителство, то до края на мандата (средата на 2013 г.) ще има построени нови 288 км магистрали. Средствата за тях по ОП „Транспорт“ са общо около 1 млрд. евро.
За следващия програмен период (2014-2020 г.) според направените предварителни разчети ще са необходими за изграждане на пътища общо около 5 млрд. евро, като от тях 2,5-3 млрд. евро – за магистралите „Струма“, „Черно море“ и „Хемус“.
Основната работа на предвидената да бъде създадена до юни Държавна компания за стратегически инфраструктурни проекти ще е да се занимава през следващите близо 3 години именно с проектиране на лотове на тези магистрали, подчерта отново Плевнелиев. В компанията активно участие и роля се предвижда да имат експерти от ЕИБ, защото, по думите на министъра, те „имат опит“ при такива големи проекти.
Росен Плевнелиев добави, че при посещението преди дни у нас на президента на ЕИБ е договорено по принцип за следващия програмен период (2014-2020 г.) банката да отпусне кредит за осигуряване на националното съфинансиране на строителството на трите магистрали (предполага се, че ще бъдат одобрени за безвъзмездно финансиране до 80% по ОП „Транспорт“) - „Струма“, „Черно море“ и „Хемус“ - на стойност до 600 млн. евро.