IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Тайната на ниските цени в големите хранителни вериги

Производители настояват със закон да се регулират бизнес контактите им с хипермаркетите, специалисти съветват да се търси златната среда в преговорите

08:15 | 21.01.11 г. 35
Автор - снимка
Създател
Тайната на ниските цени в големите хранителни вериги

Производители и преработватели на хранителни продукти настояват закон да регламентира отношенията им с търговските вериги. Напоследък дебатът за бизнеса с бързооборотните стоки се изостря, а недоволството се трупа основно при производителите на храни, стана ясно от проучване на Investor.bg.

В диалога се намеси и министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов, който заяви преди дни, че има определен натиск за сваляне на цените, особено към българските производители. Според него производителите спонсорират търговските вериги, а това влияе върху качеството на храните. Найденов обеща да бъде организирана среща, на която производителите да обсъдят методи за противодействие.

Представители на различни фирми коментират, че в момента бизнесът е затруднен. От една страна, в цената на продукта се калкулира договорената отстъпка за веригата, но освен нея има още доста разходи – например входни такси, които се плащат, за да присъстват някои продукти на рафта. Цитират се такси от 50 до 3000 лв., в зависимост от веригата и броя на магазините й в страната.

„Отделно се заплащат промоциите, плюс различни месечни отчисления и бонуси“, заяви Георги Попов, председател на Асоциацията на хлебопроизводителите и сладкарите „Хляб за България“. Според него прекомерното сваляне на цените има два ефекта: или качеството пада драстично, или се отива към сивия сектор.

Преработвател припомня, че през септември 2010 г. недоволството сред френските фермери от ниските изкупни цени ескалира. Тогава земеделците обсадиха отделите за месо в няколко супермаркета в Нант, Западна Франция, и поставиха на опакованите продукти етикети „Несправедлива цена”.

Воля за промяна

Според Мариана Кукушева от Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България е необходим един нов закон за отношенията доставчик – търговска верига, който да задължи големите магазини да предлагат 51% български стоки. Кукушева се мотивира, че така ще се запазят работни места в българската хранителна промишленост. Според нея законът трябва да определи правилата в играта, а проблемът е, че веригите се състезават за ниски цени, но не и за качество.

Да се намали натискът върху производителите на традиционните млечни продукти, предлага Диляна Славова, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите. Тя се мотивира с това, че традиционните кисело мляко, сирене и кашкавал са от първа необходимост. Според нея към днешна дата отношенията производител – преработвател – дистрибутор не са балансирани.

Главният секретар на Асоциацията на земеделските производители в България Ивайло Тодоров обаче припомня, че хипермаркетите са основната причина цените да не нарастват толкова, колкото искат всички надолу по веригата.

Асоциацията на българските винари пък иска да реши проблема с друга тактика. Председателят на асоциацията Росица Кючукова заяви, че планират да открият собствени магазини в страната.

В търсене на златната среда

“Живеем в страна с нормална пазарна икономика. Взаимоотношенията между търговските вериги и доставчиците се регулират от самия пазар”, заяви от своя страна Вигинтас Шапокас, генерален директор на Максима България (собственик на веригата Т Маркет).

Напълно естествено е, че купувачът - търговската верига, иска да закупи определена стока на по-ниска цена. От друга страна продавачът (производителят или доставчикът), ще направи всичко възможно, за да я продаде по-скъпо. Най-важното е да се намери компромис, златната среда, благодарение на което няма да пострадат нито веригата, нито доставчикът или клиентите, допълва Шапокас.

“Търговските вериги не купуват продукти, от които нямат печалба или които заради високата им цена няма да бъдат закупени от крайния потребител, а производителят никога не продава на загуба произведените стоки. При фрагментиран пазар, какъвто е българският, ако доставчикът и съответната верига не се договорят, и двете страни имат големи възможности да продават на други магазини, или да закупуват стоки от други доставчици”, допълва шефът на Максима България.

Той заяви, че в прибалтийските страни вече съществува законодателство за този сектор, но то не е променило търговските взаимоотношения.

През последните две години в България конкуренцията в сферата на търговията на дребно между супер- и хипермаркетите бързо се разраства. Логично е всяка верига да търси различни варианти да привлече клиентите, отбелязва още Шапокас.

Производителите да се научат да преговарят

„Българските фирми не знаят как да работят с веригите. Те не умеят да преговарят със световните гиганти, които стъпват на българския пазар, и търговците се възползват от това“, заяви Христо Станев, оперативен директор на консултантската компания „Профи Мърчандайзинг” ООД.

Той обясни, че в практиката си е срещал производители, които купуват скъпа машина, произвеждат продукт – например мокри кърпички, а след това търсят реализация. „Прави се обратното. Първо проучваш пазара, определяш себестойността и накрая произвеждаш“, каза Станев.

Тенденциите

„Нормално е супермаркетите да искат максимална отстъпка – например 30%. Ако ти се види прекалено висока, трябва да откажеш, а не да се съгласяваш на всяка цена“, съветва експертът.

Той допълва, че фирмите трябва да инвестират в обучението на отделен екип, който специално ще се занимава с търговските вериги.

Станев обаче е съгласен с твърденията, че в резултат на натиска има риск да падне качеството на продуктите или пък се налага производителят да вдигне цената. „Но това се дължи на лошия мениджмънт. Затова, вместо да се правят неработещи закони, е по-добре хората да се обучат по програма „Конкурентоспособност“ - тук е мястото на държавата“. Консултантът заяви, че в Германия и Великобритания опитите да се регламентират със закон отстъпките са се провалили.

„Веригите вземат това, което им се дава, но към тях трябва да се подходи компетентно като към партньор“, допълва той.

Според Станев колкото и да се оплакват производителите, няма да се вдигнат на бунт като французите. Но трябва да повишат компетентността си, защото в момента около 40% от бизнеса с бързооборотните стоки минава през големите вериги.

Тенденцията е национално представените производители да продават продукцията си във веригите, а локалните играчи да останат в местните магазини. Освен това се очаква на българския пазар да дойдат и нови големи играчи, аргументира се експертът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:43 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

26
rate up comment 3 rate down comment 1
todortk
преди 13 години
Проблемът не е на производителите, а на търговците и прекупвачите.Не може да се купуват домати по 20ститинки и да ги продаваш по 2 лева и да цивриш, че ти била ниска печалбата. По най-скъпата технология, кашкавалът едва ли пи струвал повече от 5-6 лева килограмът, а се продава по 10-12. Цените в България имат много накъде да спадат, докато нивата на печалба станат нормални. Ако българските производители искат да продават скъпо, да покажат по-високо качество. А не да се обясняват при всяка издънка, как имало съвсем малко соя в еди кой си продукт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 3 rate down comment 0
madcow
преди 13 години
Америка не е строила капитализма със протекции за всяка малка и голяма група бизнесмени, които считат че държавата трябва им разчисти терена. Щото аз единствения ефект който виждам от такъв закон е изкуствено повишаване на цените поради премахване на конкурентните вносни стоки.След като има "слагачи" от нашите доставчици, това и ще получат. Щото пък аз не считам за редно магазините да са длъжни да купуват от конкретни доставчици?Пак повтарям, не е нужно да правим глупостите на западноевропейците. Ако ще да е отклонение по темата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 2 rate down comment 0
pecan
преди 13 години
лично аз смятам че не трябва да сме ду....давци и да пазаруваме повече в бг магазини и бг стоки.разбирасе за това трябва да се постараят и производители и търговци.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 3 rate down comment 0
pecan
преди 13 години
към входните такси може да се добави и разсроченото плащане.за 1 месец магазин обикновенно превърта 2 до 3 пъти стоката си тъй че при 30 дни закъснение на плащането с парите събрани от доставчиците магазина не само се зарежда но и си купува оборудването и такива вериги като т маркет например ако се разплатят с доставчиците си трябва да останат не само без стока но и без оборудване.след това следват мизерни заплати за персонала за т маркет понеже взехме за пример около 380 лв на касиер с бонусите.и изнасяне на придобитите печалби за родината на шапокас литва.и понеже всичките им магазини са под наем като затворят доставчиците ще пият по една студена вода.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 3 rate down comment 0
ПИЧ
преди 13 години
За мен големия проблем е че на Чуждите вериги се дадоха големи възможности да се развиват (а и те си имат финансов гръб при совите централи в чужбина).Вземете една Била - на безценица купи едни от най хубавите места в градовете - бившите супермаркети по кварталите - само помислете за огромните паркинги които имат пред магазините(кой има такива удобства).Това обаче рефлектира в едни доста високи цени на всички продукти.Трябваше една голяма част от веригите да бъдат Български (да има стимули за български инвеститори) и те да продават преобладаващо български стоки.Вземете един Практикер - там дори гвоздеите и малките винтчета са вносни. Та нима няма добри български производители на тези продукти ?Малкото Български вериги някои от тях са мутренски (Европа например). Как не успяха добри бълг.предприемачи. А търговията на дребно в магазин не е сложна работа. Като се има предвид , че доставчиците финансират тази търговия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 3 rate down comment 0
djokovich
преди 13 години
Малко се отклони Madcow. Има неравноправие между договорните отношения между доставчиците. За дълготрайните им доставчици от западна Европа няма входни такси при листването им в БГ клоновете, докато за българските им доставчици е съвсем различно. Също така датата на плащането след доставка е 30 дни, а тук е 45 дни. Оттук идват разликите в цените, качеството и конкурентността. п.п. Не знам дали всичко на запад е простотия, но докато Паисий е писал История Славянобългарска, Америка е строяла капитализма, Великобриятания правосъдна система, колонии и метро, Франция не е останала по назад. ( може да има коментар по датите, но идеята е много простичка ;) )
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 2 rate down comment 1
madcow
преди 13 години
А в Унгария национализираха осигуровките и въведоха тотална медийна цензура.Накратко, трябва ли тук да въведем всяка простотия от Западна Европа?Crux е прав, аз за това не си купувам български "кашкавал" по 12 лв килото, като толкова ми е холандската гуда...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 3 rate down comment 1
djokovich
преди 13 години
Crux, ти изобщо не си наясно. В Унгария, Чехия, Ирландия и много други европейски държави няма входни такси, няма финансов бонус, няма бонус маркетинг и всичко се регулира със специален закон уреждащ отношенията между търговските вериги и доставчиците им. Защо в България трябва да има такива такси и да няма такъв закон? По този начин българското производство се унищожава, а големите инвеститори освен да създават работни места като касиери и да правят пари на чужд гръб..., и естествено, че фирмаджиите ще искат да станат милионери, в основата на всеки бизнес е печалбата ;). Бг бизнесмените трябва да се научат как се прави бизнес, но първо трябва да им се създаде среда!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 4 rate down comment 3
Crux
преди 13 години
Какъв картел?!?! Картел има при мазните мандраджии, дето са се наговорили да не продават кашкавал под 10 лева килото! Лидл им искал такса, за да им продава кашкавала - ми като не ги кефи таксата, не сключват договор и продават в кварталните магазинчета по 2 кила на ден! Ама не - те искат хем да шиткат по 100 - 200 кила през Лидл, хем нищо да не плащат! И пак държавата да се била намесела! Да, и аз така викам - що да не се намеси държавата и да им накове максимални цени на кашкавала - 6 лева килото! Ама това било регулация! А да искаш държавата да се меси в условията, които ти поставя Лидл, за да ти продава *** - тогава това не е регулация!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 5 rate down comment 0
djokovich
преди 13 години
Не става въпрос дали българският бизнес е конкурентноспособен, в тази среда той и не може да бъде. Търговските вериги налагат входни такси от по 3000лв. на хипермаркет. Една търговска верига за момента има 35 магазина, умножете 3000лв. по 35 магазина, след това по броя на българските доставчици, които едва ли са по-малко от 300-400 и нека после тази верига получава сертификат за Инвеститор Първи Клас. Това беше инвестицията на българския бизнес, не на веригите. ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още