През последния месец на 2010 година купувачите на превозни средства са се активизирали, което е довело до забавяне на спада на продажбите на нови автомобили, камиони и автобуси в България.
Въпреки това обаче секторът продължава да страда заради кризата, като е отчетен спад на продажбите за годината от над 25%, показват предоставените от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) данни. За цялата 2010 г. са продадени общо 20 085 броя.
През 2009 година от ААП отчетоха спад на продажбите от цели 53,71 на сто до общо 26 813 броя. Това е много далеч от реализираните за 2008 г. продажби на 57 927 броя автомобили, камиони и автобуси.
Статистиката показва, че след девет години на постоянен растеж (от 2000 до 2008 година), следват две години на отрезвяване и драматичен спад от общо 65,3 на сто.
През декември са реализирани продажбите на общо 2260 автомобила, което е увеличение от 4,15 на сто спрямо същия период на 2009 година. Общите продажби на автомобили, камиони и автобуси пък възлизат на 2 758 броя, което е увеличение с цели 27,1 на сто на годишна база.
За периода от януари до края на декември 2010 г. от членовете на ААП са реализирани продажби на общо 18 820 нови леки автомобила, или с 26,8 на сто по-малко от 2009 г., когато са били продадени общо 25 705 нови коли. Данните на асоциацията обаче не обхващат всички продадени в страната нови превозни средства, тъй като някои вносители не са нейни членове.
Най-продаваните у нас автомобили отново са с марката Toyota, като реализираните продажби са общо 1906. Това отрежда на марката пазарен дял от 10,1 на сто от общите продажби. Резултатът е с цели 32% по-нисък спрямо 2009 година, когато от марката са били продадени 2820 коли, а пазарният дял е бил 11 на сто.
Интересен пробив се наблюдава при Ford, като за цялата 2010 година от марката са били продадени 1717 коли, което е спад с 15,4 на сто спрямо предходната година. Въпреки това Ford се издига до втората най-продавана марка, достигайки пазарен дял от 9,1 на сто.
По пътя към второто място Ford измества Opel (спад на продажбите от 49,3% на годишна база), Peugeot (-33,4 на сто) и Volkswagen (-25,2 на сто).
Общо от 10 марки са били продадени по над 1000 нови автомобила, но нито една от тях не е могла да прескочи границата от 2000 продажби. За сравнение през 2009 година общо 9 марки са имали над 1000 продажби, като при пет от тях е била надмината бройката от 2000.
От ААБ отчитат 14,2% ръст на продажбите на автобуси и камиони, като през 2010 година те възлизат на общо 1265 броя. Близо 40% от продажбите се падат на Mercedes, които са отчели реализацията на 514 свои машини.
Продадените по данни на асоциацията мотоциклети пък са 337 на брой, или с 31% по-малко от 2009 година. Най-продавани са били машините с марка Peugeot – общо 136 броя.