Президентът Георги Първанов наложи вето на приетия от Народното събрание Изборен кодекс, съобщи прессекретариатът на държавния глава.
Намирам за основна слабост в приетия Изборен кодекс системно прокарваната в редица текстове тенденция за ограничаване на активното и пасивното избирателно право на българските граждани, се казва в мотивите за налагане на вето и съответно връщането на Изборния кодекс за ново обсъждане в парламента.
"Въвежда се изискване за уседналост – при избори за евродепутати гласоподавателите следва да са живели най-малко през последните три месеца в Република България или в друга държава–членка на Европейския съюз, а при избори за органи на местно самоуправление право да гласуват имат избирателите, които са живели най-малко през последните 12 месеца в съответното населено място в страната." Този текст от Изборния кодекс се коментира като едно от основанията за налагане на вето.
Мотивът на вносителите за „трайна връзка между субектите на избирателното право и съответното населено място” е несъотносим към определението, което законодателят е дал на израза „живели най-малко през последните 12 месеца в съответното населено място”. Възможно е отделен избирател да има постоянен и/или настоящ адрес в една община или населено място и въобще да не живее на тяхната територия, което е често срещана житейска ситуация и прави изискването за уседналост безсмислено и лесно за заобикаляне, се казва в мотивите.
По отношение на предвидения 12-месечен срок държа да припомня, посочва президентът, че Венецианската комисия за демокрация в своите препоръки за провеждане на демократични избори не допуска срокът за уседналост да превишава 6 месеца, като по-дълги срокове могат да бъдат въвеждани само за защита на националните малцинства.
Необосновано е ограничението на активното избирателно право в местните избори на избиратели, които са променили адресната си регистрация по-малко от 12 месеца преди датата на произвеждане на изборите. Това се подчертава в мотивите за налагане на вето, като аргументът е, че тази категория избиратели ще бъдат лишени от правото да гласуват, защото не съществува правно основание от основния текст на кодекса те да бъдат включени в който и да е избирателен списък.
Изборният кодекс премахва прякото избиране на районните кметове в София и останалите големи градове с районно деление, което е сериозно отстъпление от процеса на децентрализация на властта, е мнението на президента, като този текст също е основание за връщане на Изборния кодекс за преразглеждане.
Отсъства правна логика пряко да се избират кметове на малки кметства, а в същото време кметовете на райони да се назначават от общинските съвети, се отбелязва още в мотивите за налагане на вето. Необосновано от гледна точка на демократичното управление е и силното намаляване - с над 1000 - на броя на населените места, които пряко ще избират своите кметове, според държавния глава.
Като стъпка в посока на отслабване на местното самоуправление следва да се разглежда и намаляването с над 20% на броя на общинските съветници, тъй като това ще направи тези органи на местно самоуправление по-малко представителни, особено в средните и малките общини, където ще възпроизведе политическия модел от национално ниво, е мнението на Първанов.
В Изборния кодекс се предвижда удостоверения за гласуване на друго място да се издават само на лицата, служебно заети в провеждането на изборите, а тази разпоредба е силно ограничителна, отбелязва президентът.
С параграф 11 от Преходните и заключителни разпоредби на Изборния кодекс се предвижда експериментално гласуване по електронен път чрез интернет в изборите за президент и вицепрезидент на Републиката през 2011 г. Предложеният вариант за електронно гласуване не може да се нарече „експериментален“ дотолкова, доколкото гласовете, подадени чрез интернет, ще бъдат включени в определянето на изборния резултат, смята държавният глава. Той посочва, че "това ще бъде реално гласуване в до 10 секции в страната и в чужбина и от въпросните секции е възможно да постъпят около 10 000 гласа".
Правилата, съдържащи се в параграф 11, не дават гаранции за спазване на конституционния принцип на тайното гласуване, се казва по-нататък в мотивите за вето. Нещо повече - предвидената възможност избирател, заявил, че ще гласува по електронен път чрез интернет, да гласува в избирателната секция по постоянния си адрес, след като се анулира гласуването му по електронен път, предполага не таен, а точно обратното - явен вот. Поради това намирам предлаганата процедура за електронно гласуване за неприемлива, е категоричен президентът.
Смятам за целесъобразно продължителността на изборния ден да бъде поставена в зависимост от това колко избора се произвеждат в един и същи ден, т.е. при едновременното провеждане на няколко вида избори времето за гласуване да бъде удължавано в определени граници, се казва още в мотивите на президента за налагане на вето.