Вдига се таванът за финансирането на предизборните кампании при избори за народни представители. Партиите и коалициите, участващи във вота, не могат да харчат повече от 4 млн. лева за предизборните си кампании, приеха депутатите на второто четене на текстове от Изборния кодекс, съобщи БТА.
Досега таванът за партиите беше 1 млн. лева, а за коалициите - 2 млн. лева. Инициативните комитети, които имат свои кандидат-депутати, трябва да ограничат разходите си по предизборната си кампания до 200 хил. лева.
При изборите за президент и за членове на Европейския парламент партиите могат да дават за предизборните кампании до 2 млн. лева. При избори за общински съветници и кметове партиите и коалициите могат да финансират кампаниите си със средства в размер до 8 млн. лева. За кампанията на един общински съветник не се допуска политическите сили да надвишат сумата от 5000 лева.
Вече ще се води единен публичен регистър на партиите, коалициите и инициативните комитети, които участват в различните видове избори.
Депутатите приеха в регистъра да се посочват наименованието на политическата сила или инициативния комитет, който участва в изборите. Сметната палата ще публикува имената на дарителите, размера и вида на дарението. В регистъра трябва да има данни за имената на физическите лица, които безвъзмездно са предоставили услуги по време на предизборната кампания.
Сметната палата ще води в регистъра и декларациите за произход на дарените средства за всяка политическа сила, както и наименованията на социологическите и пиар агенциите, с които участниците в изборите работят.
В хода на предизборната кампания партиите и коалициите трябва да изпращат на Сметната палата данните, които се водят в регистъра. До 30 дни след изборния ден партиите отчитат на Сметната палата разходите и приходите по кампаниите си. Към отчетите на политическите сили се прилага декларация за произхода на средства, но само в случаите, когато те са над 1000 лева.