Бутикови квартални фурни ще бъдат отворени в големите градове от малки производители на хляб. В момента фирмите от бранша, които спадат към микропредприятията, са на ръба на оцеляването и разчитат на тази нова инициатива, за да останат на пазара. Това съобщи пред Investor.bg Мариана Кукушева, председател на УС на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България.
Гръцкият опит
Доскоро и в Гърция секторът е имал сериозни проблеми, а малките фурни са били на път да изчезнат. Преди около 3 г. там се приема закон за хляба, който стабилизира бранша. Масово хлебарите започват да отварят малки, привлекателни на вид квартални фурни с огромен асортимент хляб, сладкиши и др. Така успяват да се справят с най-големите си конкуренти - големите търговски вериги.
„В момента 50 български производители се обучават в Солун по проекта „Да замирише на Европа”. Вероятно през лятото на следващата година те ще са достатъчно подготвени да отворят квартални фурни в София, Пловдив, Варна, Русе и Плевен", заяви Кукушева.
Производителите ни разчитат да привлекат потребителите с традиционни хлябове, приготвени с използваните в миналото кисели закваски (без мая), сладки, печива (пици, кекс, пити, закуски, баници), дори ръчно правени пралини (шоколадови бонбони) по белгийски рецепти. Част от производителите ни са обучени да правят пралини, но заради по-високата им цена лускозните шоколадови изделия в момента нямат голям пазар.
Дизайн и маркетинг
Задължително е неугледно изглеждащите баничарници да бъдат преобразени, но засега не е ясно колко от участниците в проекта ще намерят средства за необходимите инвестиции. Добрата визия и липсата на анонимност ще са решаващи за привличането на постоянни клиенти.
В момента участниците в проекта учат не само нови рецепти, а и маркетинг и мениджмънт, за да отговорят на повишените изисквания на потребителите. Дизайнерски екипи ще учат хлебарите как да подобрят обстановката в малките фурни.
Доколко е успешен бизнесът на хлебопроизводителите и сладкарите в Гърция? Един от собствениците на четири подобни обекта в Солун в момента отчита 4 млн. евро годишен оборот. Той предлага 280 артикула, сред които 40 вида хляб, 12 вида сандвичи, 18 вида баници, 28 вида сладолед, торти, сладки и кейкове, като всичко това се прави само от 7 работници. Цените са приемливи за живеещите наоколо, но все пак са по-високи от тези в супермаркетите.
В Гърция са изчислили, че една квартална фурна трябва да има около 1000 клиенти на ден, за да се развива добре бизнесът. В момента там над 20000 фирми от сектора се развиват без сериозни проблеми.