Българската търговско-промишлена палата (БТПП) не приема подписването на споразумение между социалните партньори в предложения му вид. Причината за това е фактът, че преговорите са се забавили и практически са отпаднали ключови предложения на работодателите.
От БТПП подкрепят общата позиция на работодателските организации за промени в Кодекса за социално осигуряване, изложена в официално становище.
БТПП не приема увеличаването на осигурителната вноска с 1,8 процентни пункта, считано от 2011 г., както и на увеличението с 2 процентни пункта от началото на 2016 г. на вноската в универсалните пенсионни фондове, тъй като те не са обвързани със справедливо разпределение на тежестта, наложена от недостига във фонда на НОИ между работодатели и работници.
БТПП отхвърля и предлаганото в законопроекта увеличение на осигурителния стаж с по 4 месеца годишно, което да започне от 01.01.2015 г. и да достигне общо до 3 години увеличение на стажа на всички осигурени лица.
Работодателите не приемат и увеличаването на единия от показателите за определяне на размера на пенсията (от 1,1% на 1,2%) за всяка година трудов стаж да започне от 01.01.2017 г.
Според работодателската организация пенсионните дружества следва да поемат от 01.01.2011 г. отговорността за заплащането на пенсиите на категорийните работници, т. е. тези пенсии не трябва да бъдат повече за сметка на НОИ.
Като компромисен вариант БТПП предлага да се заплащат и през 2011 г. от НОИ пенсиите на ранно-пенсионирани категорийни работници, при условие че съответните пенсионни дружества, в които се превеждат осигурителните вноски за работниците, представят на НОИ обезпечение за размера на изплащаните от института през годината пенсии (запор на сметки, ценни книжа, движими вещи или ипотека на недвижими имоти).
БТПП предлага още през тази година да започне разработването на проект за нови условия за определянето на минимални осигурителни прагове по длъжности и икономически дейности в секторите, където няма договорени нива на минималните осигурителни прагове.
БТПП настоява за въвеждане от 2011 г. на разпределението на осигурителната вноска 45:55 между работодател и работник, както и за регламентиране на заплащането на лични осигурителни вноски от държавните служители.