fallback

Последни сме по обхват на „Гражданска отговорност“ от страните със Зелена карта

Без застраховка „Гражданска отговорност“ са 22% от регистрираните автомобили у нас, МВР започва кампания за проверка на автомобилите

13:09 | 19.10.10 г. 6

Без застраховка „Гражданска отговорност“ на МПС са 22% от регистрираните автомобили у нас, заяви на пресконференция днес Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Застрахователен надзор“.

Богоев уточни, че изискването за участие в пространството „Зелена карта“ е поне 90% от автомобилите да са със „Гражданска отговорност“. В противен случай може отново да се спуснат бариерите пред пътуващите зад граница български автомобили и те да бъдат проверявани както преди 2007 г.

Ако покритието на застраховка „Гражданската отговорност“ падне под 75%, ще е нетърпимо за партньорите ни, сподели Богоев, като уточни, че все още няма писмо от Европейската комисия за налагане на санкции срещу нас.

Стана ясно още, че България е на последно място по обхват на „Гражданска отговорност“ сред страните членки на международното споразумение „Зелена карта“.

Успокояващ донякъде е фактът, че едва 1,3% от участниците в пътно-транспортни произшествия (ПТП) са без „Гражданска отговорност“ и едва 1,16% от претенциите към Гаранционния фонд са за автомобили без такава застраховка.

С цел увеличаване на обхвата на застраховката всички структури на МВР ще започнат кампания по проверка на автомобилите на пътя за сключена „Гражданска отговорност“, сподели комисар Алекси Стратиев по време на пресконференцията.

Той призна, че МВР няма капацитет да проникне във всички населени места и да провери автомобилите на паркинг, в гаражи и в дворове. Стана ясно, че основната част от автомобилите без „Гражданска отговорност“ са в малките населени места, където хората не знаят, че тя е задължителна, дори когато автомобилът не се ползва, например през зимния, неземеделски период.

Цените на застраховка „Гражданска отговорност“ трябва да са такива, че да покриват разходите на застрахователите, е мнението на КФН. Зад тази позиция застанаха и представителите на Асоциацията на застрахователите в България, но все пак се прокрадна традиционното изявление за 10-20% ръст в цената.

Новото при сключване на застраховката от тази година е, че се въвежда единна информационна система към Гаранционния фонд, която ще издава номерата на полиците. Застрахователите ще получават номера от Гаранционния фонд и съответно няма да има възможност за „антидатиране”, тоест сключване на полица след ПТП.

От фонда уточниха, че извън България са станали 295 ПТП с български автомобили без „Гражданска отговорност“, като фондът е платил 2 млн. евро за причинените щети. Тези суми реално се плащат от всички коректни платци, а Гаранционният фонд се опитва да си възстанови сумите от виновниците за ПТП.

Наскоро в Гърция е заведен иск от 21 наследници за смъртта на 4 българи при ПТП. Обвинението е срещу водача, който е единственият оцелял и тъй като няма как да намери 1,7 млн. евро, от Гаранционния фонд, т.е. всички коректно застраховани, ще платят.

Във фонда постъпват по 8,5 лв. от всяка сключена застраховка.

През 2007 г. претенциите срещу Гаранционния фонд са били 300 за 750 хил. лв., докато през 2009 г. те достигат 1 320 претенции за 4,5 млн. лв. За деветмесечието на 2010 г. претенциите са вече над хиляда, като по тях са платени 4,5 млн. лв.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:44 | 12.09.22 г.
fallback