fallback

БСК: Образователната ни система се отдалечава от потребностите на икономиката

По брой на дипломирани висшисти България е под средното равнище за страните-членки на ЕС, сочи проучване на работодателската организация

13:21 | 18.10.10 г.

Въпреки увеличаването на броя на завършващите висше и средно образование, България изостава сериозно от целите на „Европа 2020“. Професионално- квалификационната структура на заетите лица е неефективна и деформирана, развитието на образователната система сериозно се отдалечава от реалните потребности на икономическите сектори.

Това са основни изводи от Проучване на образователната и професионално-квалификационна структура на заетите и работната сила на национално, секторно и регионално ниво, направено от Българската стопанска камара.

В структурата на заетите лица се наблюдава концентрация на професии с по-ниска квалификация и професионална подготовка. Най-много са заетите в икономическите дейности „Търговия”, „Ресторантьорство”, „Строителство” и „Производство на облекла”, което не отговаря на наложения профил на тесни области на образованието.

В България за периода 2004-2007 г. по-малко от половината завършващи средно образование продължават в степените на висшето образование, твърди проучването. Въпреки че има положителни тенденции по този показател, страната ни все още е на едно от последните места в Европа.

Делът на работната сила и заетите лица с висше образование е под средното равнище за страните-членки на ЕС и при запазване на темповете на нарастване изоставането ще става още по-голямо голямо и трудно за преодоляване, според БСК.

Въпреки растящия брой на завършващите висше образование по брой на дипломираните висшисти България е все още под средното равнище за страните-членки на ЕС. Страната ни изостава от страни като Ирландия, Люксембург, Кипър, Белгия, Финландия и Естония.

Анализът на БСК показва, че връзката между броя и специалностите на новоприетите и обучаващите се студенти с потребностите на бизнеса е все по-слаба и не отразява реалните нужди от кадри в отделните отрасли и производства.

Свидетелство за засилването на тази деформация през последните години е нарастващият брой на новоприетите студенти в програми с академична ориентация. Най-висок е процентът на новоприетите студенти в направление стопански науки и администрация.

С всяка изминала година намалява относителният дял на новоприетите в технически науки и технически специалности.

Висок и нарастващ е относителният дял на новоприети студенти в направление „Науки за обществото и човешкото поведение” и направление „Спорт, туризъм и хотелиерство.

Според изследването на БСК много сериозно е изоставането на страната ни в развитието на системата „Учене през целия живот”. На фона на общоевропейската тенденция на лек спад от 9.8 % до 9.5 %, в България се отчита незначително повишение от 1.3 % до 1.4 % на лицата, участващи в различни форми на образование и обучение.

Въпреки тази положителна тенденция, обаче, по този показател заемаме последно място сред страните-членки на ЕС през целия наблюдаван период.

От БСК призовават за целенасочена и финансово обезпечена държавна политика и стратегия за развитие на средното и висшето образование в краткосрочен и средносрочен план, съдържащи конкретни мерки за преодоляване на изоставането спрямо равнището на аналогичните показатели за ЕС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:52 | 05.09.22 г.
fallback