fallback

14 родни компании в класация на Deloitte за 500-те най-големи фирми в ЦИЕ

Доклад на Deloitte показва, че в региона вече настъпва постепенно икономическо възстановяване

15:10 | 10.09.10 г. 2
Автор - снимка
Създател

Общо 14 български компании за включени в новото издание на класацията за 500-те най-големи бизнеси в Централна и източна Европа на Deloitte.

Класацията подрежда компании според техните приходи от продажби и проучва различни тенденции в отделните държави и сектори, за да представи картина за общата икономическа обстановка, в която бизнесите оперират в момента.

Най-високо в класацията от българските компании се нарежда Лукойл Нефтохим, който заема 47-мо място. Тя е следвана от Лукойл България, НЕК и Аурубис, съответно на 77-мо, 85-то и 139-то място.

В класацията влизат също и Мобилтел, ЧЕЗ, OMV, Метро и др.

Според най-новото издание на доклада на Deloitte данни от началото на 2010 г. показват, че в региона вече настъпва постепенно икономическо възстановяване, демонстрирано от множество ръстове в корпоративните приходи след година на значителни спадове, казват от компанията.

Тези тенденции са видни в повечето страни и сектори, въпреки че пазарните динамики на индустрии като технологии, медии и комуникации, както и автомобилостроене, показват, че от това правило има изключения.

На първо място в класацията е полската нефтена компания PKN Orlen, която радикално е променила своята рентабилност от загуба от 324 млн. евро през 2008 г. до печалба от 280 млн. през 2009 г. Тя е следвана от унгарската MOL и CEZ.

Според компанията налице са няколко фактора в подкрепа на възстановяването. Сред тях са икономическите стимули от страна на правителствата в Западна Европа и редица международни институции; действията на правителствата в региона, насочени към понижаване на дефицитите и програмите на бизнесите да оптимизират и модернизират своите дейности.

Според изпълнителния директор на Deloitte за Централна Европа Майкъл Барингтън компаниите в региона също е нуждо да потърсят своите „вродени“ предимства и да се възползват от възможностите за износ.

„Международната търговия е до голяма степен зависима от устойчивото икономическо състояние на търговските партньори извън Централна Европа – компаниите от региона нямат власт над това, но те трябва да се възползват от пълната възможност на своите предимства от по-ниски разходи за труд и себестойност на производството“, коментира той.

Сред останалите предимства на региона са сравнително по-новите производствени съоръжения в сравнение със старите фабрики на Запад, както и фактът, че банковият сектор в региона не бе засегнат толкова тежко от финансовата криза.

Общата картина на региона в периода след кризата показва, че той все още е подвластен на ситуация на значителна несигурност, но наред с това пред бизнесите се представят големи възможности за ръст. Основното предизвикателство пред компаниите в региона е да съумеят да се възползват от тези предизвикателства и по този начин да направят крехкия процес на възстановяване по-стабилен и устойчив, сочи докладът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:05 | 13.09.22 г.
fallback