Досега през 2010 г. се очертава смесена картина за автомобилния пазар в България. Продажбите на нови коли продължават да се понижават спрямо 2009, но се наблюдават признаци на стабилизиране. Такова е мнението на анализатори от базираната в Лондон Business Monitor International (BMI), изготвили доклад за сектора в нашата страна.
Според тях, след месец юни, който беше най-добрият за тази година, пазарът ще започне своето възстановяване.
През първата половина на 2010 г. са продадени общо 8998 броя нови автомобила, което е с близо 40% по-малко спрямо същия период на 2009 г.
Продажбите само за юни тази година са с 14% повече в сравнение с май и възлизат на 1833. През юли броят им е 1712.
Прогнозата на BMI е, че много от „изгубените“ продажби ще бъдат наваксани през втората половина на годината.
Подчертава се още, че китайската компания Great Wall Motors продължава изпълнението на мащабната си инвестиция за производство в България. Групата има намерение към края на тази година да започне да прави джипове край Ловеч.
„Това вложение, което изглежда ще даде тласък за развитието и на други сектори, беше добре посрещнато от българското правителство – като възможност за засилване на връзките с Китай“, се казва в анализа.
Освен върху новата производствена мощност, докладът се спира и на резервни части и консумативи. Цитира се силното повишение в продажбите на производителя на акумулатори Монбат за полугодието, което се обяснява с икономическата обстановка по света и запасяването на автомобилните производители предвид очаквано засилване на търсенето след кризата.
До 2014 г. се прогнозира покачване на продажбите на автомобили у нас с 50% спрямо 2009 г., но въпреки това не се очаква особено подобрение спрямо предкризисните нива. Същевременно пазарът ще продължава да бъде доминиран от колите втора употреба.
Свързани компании: