Ръководствата на „Националната електрическа компания“ (НЕК) ЕАД и „Електроенергийния системен оператор“ (ЕСО) ЕАД считат за необходимо да уточнят, че прехвърлянето на отговорността между енергийните дружествата няма да реши проблема с капацитета на електропреносната мрежа в района на Бургас.
Това заявиха днес от двете компании във връзка с коментар от вчера на ръководството на ЕВН България, че продължаващите прекъсвания, макар и за кратко, на тока по Черноморието и въведения режим в няколко селища се дължат главно на недостатъчните инвестиции от страна на НЕК в електропреносната мрежа.
Учудваща е липсата на коментар от страна на ЕВН България по отношение на въпроса защо електроразпределителното дружество сключва непрекъснато договори за присъединяване към мрежата с безбройните нови хотели и взема парите на клиентите си, след като е наясно, че електропреносната мрежа в региона няма такава мощност и не отговаря на всички технически изисквания за свързване на обекти на потребители, заявяват от държавните електроенергийни компании.
НЕК ЕАД и ЕСО ЕАД не носят отговорност за подписването от страна на ЕВН България Електроразпределение АД на изключително голям брой договори за присъединяване към мрежата без това да е съгласувано с тях.
Според Закона за енергетиката и издадения лиценз на ЕВН България Електроразпределение АД, при осъществяване на дейността си лицензиантът е длъжен да отчита интересите на потребителите, като спазва реда и условията за тяхното присъединяване, предвижда възможните затруднения и опасност от нарушаване на електрозахранването и осигурява оперативното управление, координиране и контрол на мрежата, припомнят от НЕК и ЕСО.
Считаме, че не е редно ЕВН да коментира липсата на инвестиции от страна на НЕК ЕАД, когато самото електроразпраделително дружество не прави такива за изграждането на собствен електропровод и електроразпределителна инфраструктура, които ще решат трайно проблема с повишената консумация на електроенергия в пръстена Бургас – Старо Оряхово, смятат от ръководството на НЕК.
„Не е тайна за никого, че ЕВН България има сериозни проблеми по отношение качеството на предлаганите от дружеството услуги в този регион. За това също ли е виновна НЕК? НЕК ли е виновна за постоянното присъединяване на нови и нови абонати, без мрежата да е готова да ги поеме“, коментират от държавните дружества.
Натрупаните проблеми през годините не биха могли да се решат за няколко дни, защото изискват задълбочен анализ и вземане на спешни мерки, а затова е необходим диалог между всички страни, посочват още от НЕК и ЕСО.