През юли 2010 г. се отчита повишаване на общия показател „доверие на потребителите” с 4,5 пункта спрямо равнището отпреди три месеца, съобщава Националният статистически институт (НСИ).
Нарастване на показателя на доверието се регистрира както сред населението в градовете, така и сред населението в селата (повишение на показателите съответно с 3,9 и 6,1 пункта). Като цяло наблюдението през юли показва намаляване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с април.
Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-малко негативни спрямо предходното наблюдение.
По-малко песимистични в сравнение с април са също оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца и очакванията им за следващите дванадесет месеца.
Потребителите, живеещи в селата, считат, че финансовото състояние на техните домакинства понастоящем е относително по-лошо в сравнение с три месеца по-рано, докато сред населението в градовете почти няма промяна.
Общата оценка на условията за спестяване при настоящата икономическа ситуация в страната продължава да бъде неблагоприятна, но има известна положителна промяна в мненията сред населението в градовете.
По отношение на следващите дванадесет месеца се очаква макар и минимално подобрение на условията за спестяване. Потребителите са на мнение, че и през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо, като през следващите дванадесет месеца се очаква леко ускоряване на инфлацията.
По отношение на безработицата предвижданията са, че в бъдеще процесът на съкращаване на персонал ще бъде по-умерен.
Спрямо мненията на потребителите, изразени през април 2010 г., последната анкета на НСИ отчита и леко повишен оптимизъм в общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупки на предмети за дълготрайна употреба. През юли се регистрира и слабо повишение на стойността на балансовия показател относно намеренията за такива покупки през следващите дванадесет месеца. По-високи са също балансовите оценки, свързани с намеренията „за покупка на кола” и „да се купи или построи жилище (вила)”, както и балансовият показател, свързан с планираните „разходи за подобрения в дома” през следващите дванадесет месеца.