Общо 2,403 млн. хектолитра е реализацията на бира в България от страна на членовете на Съюза на пивоварите в България през първото полугодие, а заедно с износа е 2,431 млн. Това е спад от 4% спрямо същия период на миналата година, съобщи на пресконференция днес на професионалния празник на пивоварите Владимир Иванов, председател на съюза.
По думите му спадът съвпада с прогнозите на съюза. Същото намаление беше отчетено и през първото полугодие на миналата година.
Това понижение обаче отразява бирата, излязла от пивоварните заводи, т.е. това са продажбите на пивоварите, но реалността не е точно такава, защото огромни количества бира се намират в дистрибуторите. Според генералният мениджър на „Загорка“ АД Рууд ван ден Ейнден реалното понижение на продажбите на бира към юни е 10%.
Като основни причини за намалялото потребление се сочат лошото време и икономическата криза.
Само за юни, който беше дъждовен, припомни Иванов, а е основен за консумацията на бира, спадът на годишна база е 10%. Въпреки че по принцип европейски и световни футболни първенства не оказват съществено влияние върху продажбите на бира, защото обикновено се провеждат през юни и юли, които са силни месеци и увеличението не се усеща толкова при голям обем, това Световно е предотвратило евентуален още по-голям спад през юни.
Същевременно инвестициите на членовете на съюза за периода януари-юни надхвърлят 19 млн. лв. Това е спад от 52,5% спрямо първото полугодие на 2009 г., когато инвестициите бяха в общ размер на 40 млн. лв.
Вложенията биха били по-големи, но са съобразени с кризата, коментира Иванов. Те са реализирани в различни насоки – в машини и автоматични устройства, нов дизайн на продуктите, софтуер, изграждане на складови площи и други.
По думите на Иванов инвестициите в пивоварната промишленост у нас ще продължават поради две основни причини. Едната от тях е силната конкуренция на пазара. „Борбата е за всеки продаден литър бира, за всяко магазинче“, коментира той.
Като втора причина за инвестиционния процес, по време на който в рамките на 10 години пивоварите вложиха у нас над 500 млн. лв., той посочи отворения пазар, на който веднага биха навлезли нови силни играчи, стига да получат такава възможност.
През първото полугодие се наблюдава ръст от 6% на потреблението на бира в пластмасови (PET) бутилки, като основната причина за това е по-ниската цена от пивото в стъклени, макар и „със стотинки“, съобщи още Иванов.
Продажбите на бира са като лакмус за икономическото състояние на българите, коментира той. За пример припомни 1997 г., когато продажбите на бира са се сринали с 50% и е отнело години да се възстановят.
Иначе българите все така предпочитат да пият бира вкъщи вместо в заведения и ресторанти. „Студеният“ пазар (в заведения) формира 28% от продажбите, а „топлият“ (от магазинната мрежа) - 72%.
От началото на годината платеният акциз от членовете на съюза е около 40 млн. лв., а платеният данък добавена стойност - около 80 млн. лв. по изчисления на пивоварите. Общо около 120 млн. лв. са платените данъци, посочи Иванов. Пряката работна заетост в пивоварните предприятия у нас е над 3 хил. души.
„Това е тежка година за всички ни, очакваме пазарът да отбележи двуцифрен спад тази година“, беше коментарът на генералния мениджър на „Каменица“ АД Драган Радивоевич.
Прогнозата на изпълнителния директор на „Карлсберг България“ АД Александър Грънчаров беше малко по-конкретна - спадът тази година ще е поне 10-15%, каза той.