fallback

ЕРП-та са нарушили лицензите си, но няма да им ги отнемат

Какво установи регулаторният одит на ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН, извършен от ДКЕВР

17:36 | 13.07.10 г. 3
Автор - снимка
Създател

Електроразпределителните предприятия (ЕРП) - ЧЕЗ, Е.ОН, ЕВН са нарушили линензите си за работа в много направления. Това сочи оповестеното днес резюме от предварителния доклад на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) във връзка с извършения регулаторен одит на трите компании, снабдяващи с електроенергия крайните потребители в страната.

В документа са посочени нарушенията на трите ЕРП-та, като много от тях за извършени и от трите дружества, а други – от едно или две. Въпреки това не се предвижда отнемане на лицензите.

Между по-важните нарушения, открити от ДКЕВР, са: сключване на договори за заем със срок повече от една година, без да е поискано и получено от ДКЕВР разрешение за това (ЧЕЗ България, Е.ОН България); Е.ОН България не прилага Закона за обществени поръчки при избора на контрагенти за сключване на каквито и да е договори, което е нарушение на посочения закон.

Като неизпълнение на лиценза се третира непредставянето на проверяващите органи на част от изискваните документи по време на одита, като в други има частично заличена информация, което са направили от ЧЕЗ и Е.ОН.

Едно от най-сериозните нарушения на лицензите им, което се наблюдава и при трите дружества, е, че са сключили договори, чрез които са прехвърлили почти всички дейности, свързани с изпълнението на предмета на издадените им лицензи, в други, свързани с тях дружества, които са част от съответната вертикално интегрирана структура.

При това прехвърлянето е за продължителен срок от време (3 -5 години) с възможност за автоматично подновяване на срока. За сключването на тези договори лицензиантите не са изпълнили задължението си да уведомят ДКЕВР в едномесечен срок от подписването им и да й представят копия от тях.

Във въпросните договори се съдържат клаузи, с които са създадени всички условия за изкуствено, непазарно, непрозрачно и необосновано увеличаване на разходите на одитираните дружества, заявяват от регулатора. Това е в противоречие с изричното условие по съответния лиценз - възлагането с договор изпълнението на отделни части от лицензионната дейност на трети лица е допустимо, само ако с договора се осигурява изпълнението на възложените дейности в съответствие с изискванията на лиценза и при разходи, не по-високи от тези при които лицензиантът сам би изпълнил тези дейности.

Не е изпълнено и задължението от съответния лиценз - „Лицензиантът винаги да разполага с необходимите му активи в достатъчно количество и качество за изпълнение на лицензионната дейност и другите задължения, определени от ЗЕ. В случая и при трите ЕРП-та се оказва, че с такива активи разполагат не лицензиантите, а външните дружества на които трайно са възложени изнесените дейности.

В тази връзка не са изпълнени и задълженията лицензиантите да изградят и поддържат в своята структура специализирани звена за работа с потребителите, което се вижда от факта на трайното възлагане на всички тези дейности на външни дружества, т.е. така наречените „Центровете за обслужване на клиенти”.

При извършения одит не се установи изпълнение на задължението за наличие на система за управление на качеството в нито едно от дружествата, която да е сертифицирана от независима компетентна организация.

Сключените договори за изнесените дейности, както и за управленски и съответно консултантски услуги при трите одитирани дружества е довело до трайно и системно неизпълнение на задължението им за гарантиране независимостта на своята дейност, което е нарушение на Закона за енергетиката, заявяват от ДКЕВР.

Процедурата за фактуриране на услугите, извършвани от ЧЕЗ България за свързани компании не е достатъчно прозрачна и не дава ясна представа как се разпределят разходите, извършвани от различните отдели на „ЧЕЗ Българя” ЕАД към „ЧЕЗ Електро България” АД и „ЧЕЗ Разпределение България” АД. Прилаганата база „time sheet” не дава достатъчна увереност, че не се пренасочват разходи от „ЧЕЗ България” ЕАД от едното към другото дружество, което може да представлява кръстосано субсидиране. Отчетените технологични разходи на ЧЕЗ ”Разпределение” за 2009 г. са по-ниски от прогнозните. Двете регулирани дружества на ЧЕЗ са предоставили заеми на „ЧЕЗ България” ЕАД за 2008 г. и за 2009 г. при лихви значително по-ниски от пазарните.

При ЕВН е констатирано занижаване на приходите от присъединяване на клиенти към мрежата и некоректни представяния на някои разходи по икономически елементи, например разходи за възнаграждения са представени като разходи за материали, финансови разходи са представени като разходи за външни услуги.

При Е.ОН е констатирано неизпълнение на утвърдените от ДКЕВР инвестиции, което дружеството следва да реализира в следващите три години. В случай, че дружеството трябва да постигне заложената в указанията дългосрочна капиталова структура, инвестициите през следващите три години е необходимо да бъдат финансирани изцяло с привлечен капитал.

И пти трите дружества заложените условия по лицензиите не са изпълнени, както и не е съблюдавано становището на ДКЕВР, че стойността на изнесените услуги не трябва да надвишава разходите за тяхното извършване преди изнасянето им. 

Във връзка с последствията за ЕРП-та от констатациите от одита, от ДКЕВР засега само коментираха, че няма основания за отнемане на лицензите на електроразпределителните дружества.   Докладът от регулаторният одит сега няма да бъде предаден на прокуратурата, но ще бъде представен при поискване от нея или други компетентните институции. За извършените нарушения ЕРП-та ще бъдат санкционирани с глоби, които по закон са между 20 хил. лв. и 1 млн. лв. за всяко отделно нарушение.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:11 | 13.09.22 г.
fallback