Летният туристически сезон е в разгара си, като погледите са насочени към него особено в условията на криза, когато приходите от чуждестранен туризъм са още по-ценни за страната. Традиционно единствено през месеците юни, юли, август и септември България реализира положително салдо по текущата сметка поради приходите от чужди туристи, които за 2009 г. се оценяват на 2,5 млрд. евро, колкото бяха и през 2008 г.
NasamNatam.com запита някои от водещите туристически агенции за тенденциите при лято 2010 г.
Как започна летният сезон спрямо миналата година?
Диляна Колева-Ангелчева - Главен Мениджър – Външен туризъм, Астрал Холидейз: Започна повече от добре, но в момента се наблюдава занижен интерес за пътуване в най-високия сезон, който е в края на юли и началото на август – нещо, с което нямахме проблем миналата година.
Василка Панковска, Маркетинг и реклама – Алма тур: Ако става дума за „Пазар България” динамиката е разнопосочна: или иначе казано българският турист предпочете да почива в България. За месец май и юни създадените резервации са с 47% ръст, спрямо същия период на 2009 г. В същото време се констатира спад към 10% на клиентите, които са избрали да пътуват в чужбина. Най-голям е спадът за Гърция.
Що се касае до посрещащия туризъм, определено има ръст, като за различните пазари, от които пристигат туристите, той варира между 10% и 20%
Таня Будурова, Управител – Алегро турс: Спрямо миналата година летният сезон започна по-късно и по-трудно. Предполагаме, че това се дължи на икономическата криза, на климатичните условия и липсата на лятно настроение при повечето потребители, както и политическата обстановка в съседна Гърция.
Kакви са очакванията за този летен сезон като цяло?
Диляна Колева-Ангелчева: Да бъде поне толкова добър, колкото миналата година.
Василка Панковска: Туроператори, които предлагаме outgoing програми, прогнозираме, че в края на август ще се засили интересът към чартърните ваканции в Анталия, Тунис, Хърватска и Египет. Последните 3 програми стартират от 28.08. и са валидни до средата на октомври. Тогава и цените стават по-ниски и климатичните условия са по-благоприятни, което се надяваме да провокира повече продажби.
Смятаме, че сезонът в България ще е по-успешен от 2009, както за агенциите, които предлагат резервации на български клиенти, така и за посрещащите туроператори и хотелиерите. Като цяло сезонът е още по-динамичен и трудно прогнозируем от 2009 година.Ежедневно се получават страшно много специални оферти и Last minute предложения и паралелно вървят много STOP Sales*, което означава, че някои дестинации или отделни хотели са намерили удачната форма да продадат своите продукти своевременно и на добри цени, като в същото време други ще отчетат лоши резултати, „обирайки” негативите от кризата.
Таня Будурова: За този сезон е все още трудно да определим очакванията си, но се надяваме, че през следващите 2 месеца продажбите ще са по-добри.
*STOP Sales - съобщение с което хотелите заявяват пред туристическите агенции, че нямат повече свободни места.