Родопското село Момчиловци се подготвя в следващите години да привлече хиляди китайски туристи, които да посетят Централните Родопи. Това стана ясно по време на традиционния фестивал на киселото мляко, който се проведе през почивните дни. В момента селото е много популярно в Китай заради държавната компания Bright Dairy & Food, която държи сериозен пазарен дял при киселите млека именно с марката „Момчиловци“. Рецептата се различава от българската и е представяна като здравословен продукт, вдъхновен от регион на дълголетници.
До две-три години регионът на Централните Родопи може да привлича 20 – 30 хил. китайски туристи годишно, като за тях именно Момчиловци ще е първоначалният притегателен център, смята Иван Тодоров, председател на Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай.
В Китай Момчиловци е бранд, свързван със здравето, каза пред журналисти Шен Тин, служителка за връзки с обществеността в Bright Dairy.
Съвместно с местната ферма на фамилията Данчеви китайската компания инвестира в създаването на демонстрационна мандра, в която ще се произвежда кисело мляко и ще се организират посещения за туристите.
В момента една от спънките пред местния туризъм е именно липсата на местна марка мляко, която да се предлага постоянно в магазините, заведенията и къщите за гости. Изключение е празникът на млякото, на който производители от малки ферми предлагат голямо разнооразие от сирена, кашкавали и кисело мляко, които не могат да бъдат намерени в търговските вериги - например масленото овче сирене брънза, кашкавал с различни подправки или дори потопен във вино.
Бъдещата мандра, чието изграждане започна точно на празника на млякото в присъствието на гости от китайската компания, трябва да запълни сегашната липса. „Тази ферма ще показва на туристите как се произвежда кисело мляко в България“, коментира Шен Тин.