Рекорден спад в активността на избирателите за вота за Европейски парламент (ЕП) на 4 - 7 юни очакват от АФП. От агенцията посочват като основни фактори за това нарастващия евроскептицизъм и икономическата криза, но не се наемат да дадат предположение колко точно избиратели няма да се явят пред урните в началото на юни.
Европейско проучване от началото на годината сочи, че едва 34% от жителите на Европейския съюз (ЕС) ще гласуват. За слабия интерес сред гласоподавателите има редица причини, сред които липсата на истински европейски теми в кампанията, непознаването на прерогативите на ЕП, както и че в евролистите липсват известни личности, смята Андреас Маурер от Германския институт за международни отношения, цитиран от АФП.
Като фаворит на предстоящите избори от АФП посочват Европейската народна партия (ЕНП). Тезата им е подкрепена от всички досегашни анкети, които сочат, че ЕНП ще спечели най-много места и ще остане за още 5 години водеща сила в ЕП.
Втора вероятно ще бъде Партията на европейските социалисти (ПЕС), а евроскептиците може "да спечелят някое и друго място", подпомогнати от превръщането на движението "Либертас" в европейска партия, прогнозират още от АФП.
Според публикувано вчера проучване на Predict09.eu ЕНП ще има 249 места от общо 736 депутата в ЕП, ПЕС ще бъде представлявана от 211 депутати, либералите ще имат 84 места, партията, сформирана от британските консерватори - 61 места, а евроскептиците и крайно десните ще вземат общо 45 места - колкото имат и в сегашния парламент.
У нас като част от кампанията за насърчаване участието на българските граждани в евроизборите на 11 май върху сградата на представителството на Европейската комисия (ЕК) на ул. "Московска" 9 ще бъде открит гигантски банер, който ще насърчава гласуването в евровота. Освен изборното лого, което е универсално за 27-те държави членки, върху инсталацията с размер 9 на 11 метра ще бъде изписана датата на изборите за Европейски парламент в България - 7 юни 2009 г. , става ясно от съобщение на ЕК.
В рамките на същото събитие за пръв път публично ще бъдат представени официалните предизборни клипове на кампанията за избори за Европейски парламент. Клиповете представят по атрактивен начин ролята на ЕП в процеса на вземане на решения в ЕС и ще насърчават гражданите да гласуват, става ясно още от съобщението.