fallback

(Пред) изборен е-PR? Yes, we can too!*

Формулата на успеха на Обама на местна почва? Защо не - със своевременно започване на кампанията, кратки и ясни послания, повтаряни чрез разнообразни канали и много, много позитивизъм

11:12 | 16.04.09 г.

„Хубавите неща стават бавно”, обича да казва един познат – заклет оптимист, винаги когато нещо не върви, проточило се е във времето, или типично по български решаваме да го свършим в последния момент. Бавно бавно, но колко да е бавно, особено що се касае за политическата сцена в България и всички участници в нея. За какво иде реч ли? За това, че времето си тече, парламентарните избори наближават и всеки уважаващ себе си политик (партия) е време сериозно да се замисли за предизборната си кампания, защото имидж, и то позитивен, не се гради „веднамагически”, колкото и да ни се иска.

Политическата обстановка в България в момента е доста пъстра (и в пряк и преносен смисъл), но очевидно е, че все още никой не се е замислил за своята цялостна политическа кампания, освен може би Бойко Борисов и Сергей Станишев чрез техния „словесен диалог”. Знайно или незнайно, те следват един основен принцип в комуникациите и той е „няма такова нещо като лош PR - важното е хората да говорят, спорят, да се вълнуват.”

Дали обаче Барак Обама следваше този принцип в кампанията си? Или какво направи той, че беше определен от маркетинг специалистите за „маркетинг гуру”?

Според анализатори успехът на Обама се дължи основно на използването на интернет:

- интернет помага на новоизбрания американски президент да събере 80% от средствата за кампанията си (общо 36 млн. долара); - масирано използване на социалните мрежи за още по-тесен контакт с избирателите; - мобилизиране и въвличане на избирателите чрез различни интернет методи – блогове, вирусно видео, нестандартни интернет решения.

И най-вече своевременно започване на кампанията, кратки и ясни послания, повтаряни чрез разнообразни канали и много, много позитивизъм.

Всичко това изглежда прекрасно, но напълно неприложимо за България, би казал може би (почти) всеки български политик. Дали все пак е толкова невъзможно за нашата страна, където интернет се ползва от близо 3 млн. души (на възраст от 15 до 55 години по последни данни на Gemius от януари 2009 г.)

Ето какво мислят специалистите:

Деница Георгиева, директор Продажби в Инвестор.БГ АД

„Всичко, което прочетохме и видяхме като резултати от политическата кампания на Обама, е напълно достижимо и на местна почва. Погрешно е да подминем подобно събитие просто с възхищение, да махнем с ръка и да си мислим, че в България това е невъзможно, тъй като на практика разполагаме с всички похвати, канали и технологии. Единственото, което е необходимо, е повече смелост от страна на клиента, да излезе от пасивната позиция и най-вече да бъде откровен. Защото в интернет е именно онази аудитория, която уважа искреността и оценява иновативността. А ако клиентът се притеснява, че за него интернет е една непозната територия, то тогава насреща сме ние - големите медийни компании, които управляваме проекти с милиони потребители, познаваме техните навици и интереси и знаем как точно да достигнем до всеки един от тях.“

Отново звучи прекрасно, но някак си „прекалено добре, за да е истина“. И все пак ето още малко информация в подкрепа на интернет маркетинга и PR-a и различните възможности за достигане и въздействие на аудиторията чрез глобалната мрежа. И още - защо всеки модерен политик би трябвало, освен речи, изказвания, конгреси, дебати, да помисли и за нещо ново, динамично и най-вече бюджетоспестяващо.

Калина Иванова – Маркетинг директор в Инвестор.БГ АД

„Вследствие на финансовата криза рекламодателите започнаха много прецизно да оптимизират рекламните си бюджети. Тази година политическите формации в България ще имат тежката задача да направят оптимално медиа планиране, което да им донесе максимална ефективност. Като комуникационен канал интернет дава много възможности, свързани с измеримост на рекламата, възможност за прецизно таргетиране, за обособяване на социални общности и отправяне на таргетирани послания в различни формати (видео, аудио, снимки,текст), персонализиране на съдържание, неограничени технологични възможности за криейтив, e-mail реклама. Смятам, че интернет е каналът, чрез който една политическа партия може да гради позитивен имидж, да търси активност от страна на потребителя, да предоставя неограничено количество информация и да комуникира със своята таргет аудитория.“

Вместо извод ще кажа „Който рискува печели, който не рискува, не печели”, като в случая, говорейки за интернет реклама, дори не става въпрос за риск, а за доказана ефективност. Затова, скъпи политици, имидж мейкъри, десижън мейкъри, маркетинг специалисти, и всички заинтересовани, възползвайте се от предимствата на глобалната мрежа. Yes, you can!

* (От англ.) Да, и ние можем - по аналогия със слогана на предизборната кампания на Барак Обама „Yes, we can“ - „Да, можем“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:57 | 13.09.22 г.
fallback