fallback

От 40 млн. до 162 млн. лв. ще струва модернизацията на транспорта в Бургас

Предлага се и вариант с изграждане на трамвайна мрежа в града

13:47 | 08.07.09 г.
Автор - снимка
Създател

От 40 млн. лв. до 162 млн. лв. варират официално разработените и представени варианти за модернизация на транспорта в Бургас от консултанти по програмата „Джаспърс“. Това става ясно от сайта на Община Бургас, която ще търси европейско финансиране за реализирането на проекта, осигурявайки сама средства 20% от него.

Предложени са общо четири варианта за транспорта на града.

Първият вариант е т. нар. „План Минимум“. Неговата реализация ще струва 40 млн. евро. Тя включва единствено подмяна на всички стари автобуси в градския транспорт с нови.

Вторият вариант се нарича „Бързи автобусни ленти“. Стойността му е 55 млн. евро. Тази възможност също предвижда обновяване на автопарка, но и обособяване на специални ленти за движение на една нова автобусна линия, която почти напълно да покрие периметъра на пет от сега съществуващите. Маршрутът й ще започва от „Меден рудник“, ще се движи покрай езерото „Вая“ - градски център - посока север.

Третият вариант в основни линии повтаря втория, но включва и няколко допълнителни компонента - изграждане на интермодален терминал за пътници до жп-гара и отсечка (виадукт - мостово съоръжение), която да е част от специалното трасе за автобуси. Затова се нарича „Бързи автобусни ленти +“ и реализацията му би струвала 75 млн. евро.

Четвъртият вариант е най-скъп - 162 млн. евро, и се отнася до изграждането на модерна трамвайна мрежа в Бургас, която да е с дължина около 14 км и мотрисите отново да се движат от „Меден рудник“ към центъра, след това по ул. „Стефан Стамболов“ и на север, с терминал при магазин „Карфур“.

Всички предложени опции са разчетени за 15 години напред, прогнозирани са разходите по тях, социалните ефекти и възможното влияние върху околната среда.

Консултантите по програма „Джаспърс“ препоръчват изпълнението на пакет от задължителни мерки, независимо кой ще е избраният вариант. Сред тях са въвеждането на система за електронно таксуване на пътници в градския транспорт, изграждането на нови автобусни спирки, внедряването на съвременна информационна и система за паркиране (синя зона), изграждането на велоалеи. Стойността на този задължителен пакет от мерки е 10 млн. евро. При избор на варианти от 1 до 3 обновяването на автопарка на градския транспорт ще струва минимум 18 млн. евро.

Препоръката на консултантите е Община Бургас да избере варианта „Бързи автобусни ленти“ (Вариант 2 или Вариант 3). Според тях експресната автобусна линия може да обхване почти половината от целия пътникопоток в Бургас. Превозните средства по маршрута й ще се движат на 3 минути и много по-бързо от сега ще стигат от точка до точка, а новите им двигатели по стандарт Евро 5 ще отделят много по-малко вредни емисии във въздуха.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:37 | 20.08.22 г.
fallback