fallback

ЕК: Учителите се нуждаят от по-ефикасни стимули

Учителите у нас губят 10% от времето в клас за въдворяване на ред и половината от тях не виждат стимул за усъвършенстване

10:51 | 17.06.09 г.
Автор - снимка
Създател

Трима от всеки четирима учители считат, че им липсват стимули за подобряване на качеството на преподаване, а в три от всеки пет училища лошото поведение на учениците в клас нарушава учебния процес. Това сочат резултатите от доклад за създаване на ефикасна среда за преподаване и учене на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), изготвен с подкрепата на Европейската комисия (ЕК).

Докладът се основава на новата инициатива TALIS (Teaching and Learning International Survey) – международно проучване в областта на преподаването и ученето, което цели да набави липсващата важна информация при сравнението на образователните системи в международен план. Проучването обхваща 23 страни: Австралия, Австрия, Белгия, Бразилия, България, Дания, Естония, Унгария, Исландия, Ирландия, Италия, Корея, Литва, Малайзия, Малта, Мексико, Норвегия, Полша, Португалия, Словакия, Словения, Испания и Турция.

От доклада става ясно, че в Австралия, Белгия, Дания, Ирландия и Норвегия над 90% от анкетираните учители не очакват никакви награди за подобряване на качеството на тяхната преподавателска дейност. Учителите в България и Полша са по-оптимистично настроени, но все още половината от тях не виждат стимул за усъвършенстване.

В Естония, Италия, Словакия и Испания над 70% от учителите в първата степен на средното образование работят в училища, в които нарушаването на дисциплината в клас пречи на преподавателската дейност, показва още докладът. Преподавателите отделят средно 13% от времето в клас за въдворяване на ред. В България, Естония, Литва и Полша по този начин се губи под 10% от учебното време.

Другите фактори, които според проучването пречат на преподаването, освен нарушаването на дисциплината в клас, са отсъствията на учениците (46%), закъсненията им за час (39%), циничните реплики и ругатните (37%) и отправянето на заплахи или обиди към другите ученици (35%).

Средно 38% от анкетираните учители работят в училища, в които има недостиг на квалифициран персонал. В Полша едва 12% от училищата са изправени пред този проблем, но в Турция 78 % от училищата изпитват такъв недостиг.

Наред с липсата на стимули за усъвършенстване в някои страни учителите дори не са подложени на системно оценяване или не получават никаква обратна информация за своята работа. Такъв е случаят при над 25 % от учителите в Ирландия и Португалия, 45% в Испания и 55 % в Италия, сочат данните от изследването.

Въз основа на доклада от ЕК заключват, че е необходимо органите в областта на образованието да предоставят по-ефикасни стимули на учителите, чийто брой в ЕС се оценява на 6,25 милиона. В много страни няма връзка между оценяването на постиженията на преподавателите и наградите и признанието, което те получават, а дори когато такава зависимост съществува, тя често не е особено силна, смятат от Комисията. Преподавателският състав се нуждае и от подкрепа чрез повишаване на възможностите за обучение и чрез подобряване на условията на труд.

Проучването е реализирано на следния принцип: във всяка страна-участничка са избрани на случаен принцип около 200 училища и във всяко училище един въпросник е попълнен от директора, а друг – от 20 учители, подбрани на случаен принцип. Въпросите се отнасят до такива аспекти като подготовката на учителите, използваните от тях преподавателски практики и признанието и наградите, които те получават.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:10 | 08.09.22 г.
fallback