fallback

ЕК ни възстанови 115-те млн. евро по ИСПА

Решението за спиране на средствата бе взето след установени нередности в тогавашния фонд „Републиканска пътна инфраструктура”

18:04 | 12.05.09 г.
Автор - снимка
Създател

Европейската комисия днес официално обяви решението си да възстанови плащанията за България по програма ИСПА в размер на 115 млн. евро, съобщи пред журналисти премиерът Сергей Станишев.

Решението на Европейската комисия за прекратяване на междинните плащания по Кохезионния фонд за проекта „Изграждане на магистрала Люлин, околовръстно шосе София-Даскалово” и проекта „Техническа помощ за подготовка на пътни проекти по направление на общоевропейските транспортни коридори (TEN-T) в България” бе взето на 23 юли 2008 г. след направени констатации, че в тогавашния фонд „Републиканска пътна инфраструктура” не са изградени системи за управление и контрол, които да осигурят добро финансово управление на Кохезионния фонд в съответствие с общоприетите принципи и стандарти на ЕС, както и за правилното прилагане на процедурите за обществени поръчки.

От Министерски съвет припомнят, че от средата на миналата година досега, за да възстанови финансирането на проектите по ИСПА, българското правителство и Народното събрание предприеха редица действия, свързани с промени в действащото законодателство, като приемането на Закон за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси, промени в Закона за обществените поръчки, и Закона за пътищата. Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” се преобразува от второстепенен разпоредител с бюджетни средства към Министерството на финансите в Национална агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ) със статут на първостепенен разпоредител на бюджетни средства към Министерския съвет и др.

На 5 ноември 2008 г. заместник министър-председателят Меглена Плугчиева връчи на комисаря по регионална политика Данута Хюбнер Националната позиция на България по прекратените от ЕК междинни плащания по Кохезионен фонд за проектите „Автомагистрала „Люлин” – Софийски околовръстен път – п. в. „Даскалово” и „Техническа помощ за подготовка на пътни проекти по направление на общоевропейските транспортни коридори (TEN-T)”. От българска страна е представена съответната документация, съдържаща изпълнението на плановете за действие на системите за управление и контрол на НАПИ, осъвременените процедурни наръчници, докладите на КPMG и одиторската позиция на Одитния орган относно препоръките на КPMG.

С връчването на националната позиция спря да тече четиримесечният срок за суспендирането на междинните плащания, който изтичаше на 23 ноември 2008 г. С националната позиция, Разплащателният орган наложи финансова корекция в размер на 651 897 евро по проект „Техническа помощ за подготовка на пътни проекти по направление на общоевропейските транспортни коридори (TEN-T) в България”.

В периода 28-30 януари 2009 г. ЕК извърши проверка на място на Управляващия орган в Министерството на транспорта и на Междинното звено в Националната агенция „Пътна инфраструктура”.

С писмо от 24 март 2009 г. ЕК уведоми българските власти, че въз основа на анализа на документацията, предадена от националните органи, може да бъде направено заключението, че описанието на Системите за управление и контрол отговаря на стандартите съгласно Регламентите на ЕС.

На 15 април 2009 г., по време на среща на вицепремиера Меглена Плугчиева с Дирк Анер, генерален директор на ГД „Регионална политика” на ЕК, българската страна бе уведомена, че Генералната дирекция е започнала съгласувателна процедура за отмяна на решението на ЕК за временно спиране на междинните плащания по двата проекта.

„Правителството ще продължи с ангажимента си към ЕК за управление и използване на еврофондовете по ясен и прозрачен начин според най-добрите европейски стандарти“, заяви след обявяването на решението на комисията Станишев, подчертавайки, че приетият наскоро закон за конфликт на интереси ще се прилага безкомпромисно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:53 | 19.08.22 г.
fallback