fallback

Държавата може да подпомогне финансирането на големите пътни проекти

Отлага се строителството на част от автомагистрала "Струма"

10:34 | 15.09.08 г.
Автор - снимка
Създател

Обмисля се въпросът държавата в лицето на Министерството на финансите да подпомогне финансово началото на изграждането на проектите по оперативна програма (ОП) „Транспорт”, чиито бенефициенти са Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), Национална агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ), Агенцията за проучване на река Дунав и Държавно предприятие (ДП) „Пристанищна инфраструктура”, каза пред журналисти на проведен през уикенда семинар в Свети Влас ръководителят на ОП „Транспорт” и началник на дирекция „Координация на програми и проекти” в Министерството на транспорта Нели Йорданова. Предстои в близките седмици да се изясни практически как ще се извършат плащанията.

Според регламента на ЕС авансовите плащания по ОП може да са до 10% от стойността на съответния проект. По правило плащанията се извършват след цялостно приключване на съответния обект и представяне на съответната счетоводна и друга документация, която трябва да е изрядна и в съответствие с утвърдената от ЕК апликационна форма. Междинни плащания се позволяват само при изграждането на големи инфраструктурни проекти със срок на изпълнение от няколко години, каквито са повечето по ОП „Транспорт”

Според индикативния списък на проектите по ОП „Транспорт”, 30% от средствата по програмата (чийто общ размер заедно с националното съфинансиране е близо 2 млрд. евро) ще бъдат за железопътна инфраструктура, а половината – за пътна.

Според последните предложения на Министерството на транспорта, утвърдени и от правителството, автомагистрала „Марица” (от 5 до 72 км) ще се изгражда като цяло и от един изпълнител, а не както първоначално се предвиждаше на 3 или 4 лота. В тази връзка до края на октомври трябва да бъде готов новия проект на НАПИ.

Освен това със средства по ОП „Транспорт” според последните изчисления и съответно решения на Транспортното министерство, ще се строят лот 1 (17 км), лот 2 (45 км) и лот 4 (15 км) на магистрала „Струма”, които са на обща стойност около 600 млн. евро, а лот 3, чието трасе минава през Кресненското дефиле, остава за следващия програмен период, т.е. след 2013 г., обясни за Investor.bg Нели Йорданова. Това се налага, тъй като поради сложния терен, който ще изисква по всяка вероятност строителството на тунели, ще са необходими средства в размер на също на около 600 млн. евро, а в близките няколко години те няма откъде да бъдат осигурени.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:12 | 26.08.22 г.
fallback