Всички печки на въглища и дърва, които не отговарят на еконормите, трябва да бъдат подменени най-късно до 2024 г. Това е една от основните препоръки на Световната банка, които страната ни трябва да изпълни, за да подобри качеството на въздуха.
В момента отоплителни уреди на твърдо гориво използват 54% от българите. Според експертите 85 на сто от фините прахови частици се дължат именно на отоплението на битово гориво. Очакванията са нивата им да се понижат със 78% след въвеждането на предлаганата от Световната банка мярка.
Подмяната на отоплението може да бъде много евтина мярка или много скъпа. Ако имате изградена газопреносна мрежа или топлофикация, най-евтиният и бърз вариант е присъединяването към нея, каза пред Нова телевизия министърът на околната среда и водите Нено Димов.
Ако няма такава мрежа, това пък може да бъде доста скъпо. Министърът допълни, че всяка община трябва да прецени кой е най-изгодният за нея вариант.
Нено Димов коментира, че има идея неотговарящите на изискванията електроуреди и горива изобщо да не стигат до пазара и да не могат да се продават.
„Ще бъде отворен ресурс от около 115 млн. лева на оперативна програма „Околна среда”, което е крайно недостатъчно за решаване на проблема с подмяната на системите за отопление. Средствата ще бъдат фокусирани в няколко общини, където това да се направи пилотно. За следващия програмен период ще преговаряме за много по-сериозен ресурс, за да може всички общини, които имат нужда от финансиране, да бъдат подпомогнати”, каза още екоминистърът.
„Има случаи, в които равнищата се вдигат до 10 пъти над нормалните равнища“, коментира бившият министър на околната среда Юлиан Попов.
Средните превишения на нормата за чист въздух не трябва да са над 35 пъти за година, но това се отчита само при две от 39-те измервателни съоржения в периода от 2011 до 2016 г. по отношение на фините прахови частици (ФПЧ).
Прогнозата е подмяната на печките да струва около 47 млн. лева за година.
Нено Димов допълва, че ще настоява за регламент на европейско ниво страните от Източна Европа да не станат депо за стари автомобили и гражданите да не страдат от това, че им се прехвърлят коли, които не са достатъчно качествени.
Производителите могат да направят за българския и полския потребител това, което правят за германския, коментира той.