fallback

В ЕП започнаха ожесточени дебати за вредните емисии от колите

Целта на ЕС е до 2030 г. вредните емисии да бъдат намалени с над 40%

11:16 | 03.10.18 г.

В момента Европейският съюз (ЕС) се опитва да приеме по-строги мерки за вредните газове, които автомобилите отделят. Целта е до 2030 г. вредните емисии да бъдат намалени с над 40%. Това значи, че тогава повечето коли ще бъдат или с нулеви, или с много ниски емисии.

Вчера в Европейския парламент (ЕП) в Страсбург се проведе дебат по темата, като по-късно се очаква доклад на Мириам Дали от Групата на социалистите и демократите, родом от Малта, да бъде гласуван.

Става въпрос за съвместно предложение за регламент на ЕП и Съвета, което трябва да определи стандарти за емисиите при новите леки автомобили, като това е част от плана на ЕС за намаляване на парниковите газове. Дебатът в ЕП вчера беше изключително ожесточен, темата е много актуална особено след "Дезиелгейт", предаде БНТ.

Днес предстои гласуване и ще стане ясно дали директивата ще бъде одобрена. Товa са само част от мерките, които Брюксел предприема за по-чист въздух. 

Междувременно в България възникнаха опасения, че ограниченията за движение на стари дизелови автомобили в някои европейски градове се очаква да доведат до нарастване на вноса на такива у нас.

Според Асоциацията на вносителите на автомобили от началото на годината не са продадени повече стари дизелови коли в България. Има повече продажби на електромобили и хибриди, които са само 80, но все пак повече спрямо миналата година.

„В момента бизнесът е замрял, хората не купуват, особено дизелови автомобили заради липсата на яснота“, каза представителят на Асоциацията Цветелина Цанева. Според нея мерките на българското правителство не отговарят на мерките в чужбина.

Тя даде пример с увеличението на облагането на камионите при нова регистрация и определи това като "абсолютно лобистка мярка в полза на един бизнес, като се ощетяват българските граждани и друг бизнес".

Промяната трябва да тръгне от данъчното облагане на най-старите автомобили, твърди Цанева. Тя посочи, че в момента за един над 20-годишен автомобил данъкът е 16 – 20 лева, което тя определи като „данък вечен автомобил“.

В писмен отговор на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) се казва, че на 9 октомври в Люксембург съвет на екоминистрите ще обсъди въпроса. Според министъра на околната среда Нено Димов трябва да се вземат мерки в целия ЕС, така че да не се допусне в България пазарът да бъде залят от стари дизелови автомобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:14 | 14.09.22 г.
fallback