Европейската комисия (ЕК) подготвя сериозни законодателни промени, свързани с либерализирането на пазара на автобусните превози. Т. нар. Пакет за мобилност 2 до края на ноември трябва да бъде гласуван от транспортната комисия на Европейския парламент (ЕП), съобщи във вторник евродепутатът Петър Курумбашев, член на Групата на социалистите и демократите, на форум с участието на превозвачи.
Той разясни, че Еврокомисията предлага във втория пакет всички превози над 100 км. да бъдат либерализирани, така че да могат и чужди превозвачи да извършват тези превози. Според него няма логика да се определя такъв праг заради различната площ и съответно разстояния по линиите в страните членки.
Депутатът се обяви категорично против идеята за каботаж в автобусните превози. Курумбашев заяви, че ако се въвежда пълна свобода на пазара, тя трябва да важи и за автобусите, и за камионите (за тях бяха предвидени ограничения в първия Пакет за мобилност, известен като закона „Макрон“, които доведоха до протести на българските превозвачи – бел. р.).
„Западните компании са силни в автобусните превози и това е причината либерализацията да продължи, а ние сме силни в товарните и това е причината либерализацията да бъде спряна“, смята той.
Евродепутатът обяви, че вижда протекционистки мерки там, където транспортният сектор е доминиран от Източна Европа, и пълна либерализация, където доминират компаниите от Западна Европа.
Той предложи либерализацията на вътрешните автобусни превози да не се прилага в държавите, където се възлагат обществени поръчки при вътрешните превози.
Новите правила по думите му предвиждат да бъде определен регулатор за сектора в държавите членки, който да следи за злоупотреби, да установи норма на печалба и да спре възможността за свръхпечалба от например 70 или 80% при автобусните услуги. Според Курумбашев всяка държава в ЕС трябва да прецени дали има нужда от такъв регулатор или не.
Друга функция на един такъв регулатор ще е възможността да решава спорове за ползването на терминали (летищни, на автогари и пр.), ако някой превозвач смята, че е дискриминиран.
„Когато някой е собственик и на терминал, и на автобусна компания, може да не разрешава на конкурентите да спират там или да не предоставя добри слотове“, даде пример той.
Евродепутатът ще внесе до 1 октомври предложенията си в комисията по транспорт, като разчита на консолидирана подкрепа от страна на левите в Европейския парламент.
Магдалена Милтенова от Националното сдружение на автобусните превозвачи заяви, че сегашните регламенти осигуряват свободата, при която всеки оператор от държава членка може да участва в местна процедура, например за линията София-Бургас или за закупуване на автобуси. „От тази гледна точка имаме свобода на пазара, тази либерализация прилича на свободия“, заяви тя.
Тя за пореден път се обяви против идеята за законови промени, които задължават превозвачите да монтират колани и видеонаблюдение в автобусите.