Предложеният от Европейската комисия (ЕК) пакет за мобилност ще повлияе пагубно на оборота на българските превозвачи. Курсовете ще намалеят значително, ще има нови разходи за прибирането на шофьорите, ще се стигне и до масови фалити на фирми, заяви пред bTV Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
„Българският транспортен бизнес ще бъде унищожен, това ще бъде удар за икономиката”, смята той.
Внесеният от ЕК пакет за мобилност в Европарламента предстои да бъде гласуван от евродепутатите. Част от изискванията са шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на тираджията да му се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл, да не се спи в кабините на камионите. И още едно изискване – ще има промени в правилата за шосейния каботаж, като на практика той ще бъде премахнат.
Според привържениците на новите промени (старите страни членки на ЕС) те защитават правата на шофьорите. Според българските транспортни фирми всъщност целта е да бъдат елиминирани от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони.
„Българският транспорт генерира двуцифрен дял от БВП”, коментира още Арабаджиев.
„Ударът ще е много тежък, той ще бъде убийствен. В този бранш работят много хора. Те искат да ни увеличат разходите, да ни направят неконкурентоспособни”, смята Арабаджиев.