През последните две години прекъсна работата на общините с еврофондовете, но сега се проявяват инвестициите, направени в предишния финансов период. Голяма част от проектите, реализирани с европейски средства, сега тежат на общините с допълнителни финансови разходи. Това мнение изказа пред БНР финансистът Любомир Дацов, бивш зам-министър на финансите.
За пример той даде построяването на „никому ненужни спортни зали, за да не бъдат върнати парите, защото има изискване инвестицията да е устойчива”.
“Това носи едни доста големи разходи за самата община”, посочи Дацов.
Финансистът коментира статистическите данни на финансовото министерство за първото полугодие, които показват, че общините имат над 160 млн. лева просрочени задължения.
Според него при анализ на фактите се вижда, че "има регионално разслоение на общините на национално ниво като икономически растеж, които не се пренасят директно в резултатите на бюджета".
Другият извод на Дацов е, че много от средните общини са добре финансово и са ефективно управлявани, в сравнение с големите градове.
Бившият зам.-министър е на мнение, че Министерството на финансите трябва да въведе практиката да се прави анализ на годишна база. Той препоръча анализите да са за ефективност, които биха дали отговори на много от въпросите за състоянието на общините.
Любомир Дацов смята, че "проблемът на общините не е в приходната част, която през последните години по структура на приходите почти не се отличава по отношение на данъчна база и приходи на повечето западни държави в Европа".
Той е категоричен, че „големият проблем винаги е ефективността на разходната част на общините“.
По думите му голямата разлика се дължи на ефективността и качеството на администрацията.
„В общините няма добро бюджетно планиране, което също утежнява проблема с финансовото им състояние, посочи Дацов. – Ако ми позволите да се пошегувам, в България няма общински съветник, който да знае какъв е дефицитът на общината му и че всъщност бюджетът, когато се приема, се съставя с дефицит.“
Той обясни, че формата за съставяне на бюджета на общините не се е променила през последните 30-40 години и представлява само приходи-разходи.
Има многостранни проблеми, свързани с устойчивост и административен капацитет, които са характерни и се отнасят и до държавата и до общините.
За пример Дацов даде качеството на администрацията и политическите ръководства по някои места, които спекулират с властта и позицията, която имат.
Дацов каза, че е рано да се даде оценка на механизма за безлихвено подпомагане на общините, защото „той работи само от една година и трябва да се види как ще се прилага“. Той обаче пресметна, че все пак се вижда стабилизация в шестте общини, където се прилага, но „има и показатели, които се влошават“.
Финансистът е убеден, че инвестициите в проекти, свързани с опазване на околната среда, директно ще рефлектират в сметките на общините.
Дацов обясни, че е скептичен по отношение на управлението на публичните финанси на общините, които въпреки че са с независим бюджет, и коментира, че рамката, която се задава от Министерството на финансите, трябва да е много по-ясна.
"Ограниченията, които действат върху бюджетите, трябва да са по-твърди, за да не се манипулират и бюджетът, и местните финанси краткосрочно на фона на политическия хоризонт, а след това някой друг да им плаща сметката“, убеден е Дацов.
Той препоръча общините да имат визия какво ща правят в следващите 10-15 години напред.