До 2020 г. България ще разполага с три нови специализирани кораба за проучване на река Дунав и нова машина за драгиране на критичните участъци. Това стана ясно по време на среща между министъра на транспорта Ивайло Московски и румънския му колега Александру-Ръзван Кук, която се проведе днес в София.
Московски посочи, че в момента се подготвя проект за доставка на мултифункционално устройство за драгиране, като прогнозната стойност е 20 млн. лева, а финансирането е от оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020.
Паралелно министерството и Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав провеждат съвместно две обществени поръчки за закупуване на два нови специализирани кораба - за проучване и за маркиране на Дунав.
„Имаме избран изпълнител за проучвателния кораб и той вече се строи“, обясни Московски и допълни, че за маркиращия кораб се очаква комисията да излезе с решение до края на този месец.
Той обясни още, че до няколко дни ще има избран изпълнител по още една поръчка – за драгажни дейности в праговите участъци на реката в следващите 3 години. Комисията е приключила своята работа и предстои подписване на договор.
Двамата министри обсъдиха действащото споразумение между България и Румъния за поддържане на река Дунав от 1955 г. Румънската страна е предложила изменение на документа, което да позволява на всяка една от страните да извършва драгажни дейности в целия българо-румънски участък на реката. По думите на румънския министър това ще даде възможност да бъдат избегнати критични ситуации и спиране на корабоплаването по реката.
Министър Московски заяви, че подкрепя предложението, но трябва да се проучи дали българското законодателство позволява подобна промяна. Предстои въпросът да бъде решен на експертно ниво между двете държави.